Latest Posts

Zo zien we de trends van Maison & Objet 2024 terug in de museumwinkel

Half januari is het voor mij altijd beurstijd in Parijs met Museum Connections en Maison & Objet. De opdracht die ik mij zelf dit jaar heb gegeven is om de trends van vooral Maison & Objet 2024 goed te vangen en terug te brengen naar producten, kleuren, vormen en ideeën waarmee je voor de museumwinkel aan de slag kunt. Voor dit artikel heb ik een hele serie producten uitgezocht die deze trends volgen en in vele museumwinkels perfect passen. Laat je inspireren en kijk wat goed bij jou past.

Hoe vertalen we deze thema’s van Maison & Objet naar de museumwinkel? Ik heb geprobeerd voor de thema’s Deep Sea en Meta Vegetal de combinaties van kleuren en vormen te vangen in een assortiment dat je ook kunt verkopen in je winkel. Daarnaast laat ik je producten zien die ik gespot heb op Museum Connections en die de moeite waard zijn om nader te onderzoeken. Alle producten hebben een relatie met de natuur. Sommige zijn duurzaam of van lokale leveranciers.

Natuur blijft een belangrijk thema voor het interieur, vooral door de fascinerende vormen die de natuur ons schenkt. Doe er nog een laagje cinematografische verbeelding overheen en dan krijg je schitterende presentaties. Elizabeth Leriche heeft voor Maison & Objet in de ‘What’s New ruimte’ drie ecosystemen vormgegeven en overgoten met futuristische en fantasievolle beelden. De namen van de drie ruimtes verbeelden de eigen sfeer van iedere ruimte: Meta Vegetal, een weelderige, fantasievolle Jungle, Deep Sea,ontstaan uit de pijllozediepte van de oceaan, en Mineral Desert, met zijn warme vredige kleuren die uitnodigen tot stilte.

Maison & Objet 2024

Het thema Deep Sea van Maison & Objet 2024 is voor dierentuinen, natuurhistorische musea of sommige universiteitsmusea een geweldig goed thema voor een andere kijk op je productassortiment. Een paar voorbeelden.

Het boek van Taschen ‘Cabinet of Natural Curiosities’ is een bekende en geeft de grimmige vormen het koraal goed weer, ook de kleur oranjerood past goed in deze combinatie. 

Het rode roze met de wat meer ronde vormen notebook van het Nederlandse A-Journal is daarbij uit de pas, maar wel een toegankelijk product voor onze bezoekers. Pssst: A-Journal werkt nu samen met het Singer museum in Laren en wil graag helpen met een gepersonaliseerde collectie voor musea. 

De beker met vormen van zeewier past goed in deze kleuren combinatie en is van Bloomingville.

De vaas van Sheyn met de naam Bloz is 3D geprint van natuurlijke ingrediënten. De productie is volledig digitaal met weinig afval. De vorm blob en de geribbelde structuur en de kleuren oranje, geel en een beetje roze van de vaas passen goed bij de diepte en de magie van de oceaan.

Het thema ‘Oceaan’ kwam ik ook tegen op de stand van &Klevering. Hun kleurencombinatie gaat meer richting geel, blauw en groen en biedt samen met de vormenstructuur van de vaasjes genoeg inspiratie om er een productassortiment omheen te bouwen. Ik heb er ook wat producten vanuit Parijs bij gesprokkeld. De vaasjes en kandelaar (plaatje links) en de schelpenschaal (plaatjes linksonder) komen van &Klevering

De tas heb ik gespot bij het museum Art Decoratief bij de Iris van Herpen tentoonstelling. De tas komt uit de deep see collectie van Fuguku en is van 100% gerecycled polyester. De orderwaarde is hoog, maar ik vond de tas te goed om niet mee te nemen in deze presentatie. De tas wordt als een zee-egel met stekels verkocht. Geef je de tas gewicht dan ontvouwen de stekels zich!

De prachtige poster van fossielen is van het duurzame Zwitserse merk Common Modern. Hen kwam ik tegen op de beurs van Museum Connections. De poster is digitaal geprint, met respect voor de planeet. Common Modern maakt ook gepersonaliseerde schriftjes voor musea. 

De liefste vondst op Museum Connections was het merk Scrollino . Kleine kartonnen doosjes die je verrassen met of een klein verhaaltje zoals het Aquarium of met een lang vel papier waarop je verder kunt tekenen. Te leuk!

Maison & Objet 2024

We kunnen in de (museum)winkel nog steeds niet genoeg krijgen van Ernst Haeckel en zijn prachtige illustraties uit de natuur. Naast het boek van Taschen nog een keer een tasje van het Indonesische merk Fuguku in de geweldige kleuren roze, rood en wit.

Meta Vegetal, een weelderige, fantasievolle Jungle, zoals Elizabeth Leriche zelf zegt. Meta Vegetal is inderdaad meta. We zien veel verschillende patronen bij elkaar gebracht. De glimmende kleur groen van een gouden tor combineert met goudgeel en fuchsia roze. Deze trend biedt bijvoorbeeld leuke kansen voor een hortus of kunstmuseum. Natuur is overal, dus combineer er vooral flink op los. Maar houd je wel aan het principe van een vast kleurschema. Hier is dat groen, fuchsia roze en wat goudgeel.

Deze presentatie laat goed zien dat je verschillende patronen naast elkaar kunt gebruikt, mits ze in hetzelfde kleurschema zitten. Het Nederlands merk Studio ROOF  heeft verschillende patronen in een decoratieve levensboom verwerkt. Niet voor niets met de naam ‘Tree of life by ilya. Deze fuchsiavaas is van Bloomingville en geeft wat mij betreft een goed accent in al dat jungle groen.

Maison & Objet 2024

Het merk Piccollo past goed in de museumwinkel of hortus. Een doosje met zaadjes in een grafisch mooi vormgeven verpakking, leuk om te geven, te versturen en te laten groeien. Natuur kan ook in de eenvoud zitten.

Minder patronen maar wel veel natuur en vrolijke kleuren kwam ik tegen bij &Klevering op Maison & Objet 2024. Het kleine gifgele paddenstoelen vaasje samen met de hard roodoranje vaas zijn een goede tegenhanger van al het kevergroen en fuchsia. Alle producten hierboven komen van &Klevering.

Het merk Fragment Paris stond wat verscholen op de Museum Connections maar was wel genomineerd voor de prijs ‘beste product’. De blaadjes komen van vooraf geselecteerde bomen uit verschillende buurten in Parijs. De blaadjes worden zorgvuldig gedroogd en daarna zeer precies geplakt en van een nummer en een naam voorzien. Zo bouw je een herbarium op: een gedroogde plant, op papier vasthechten, met een botanische naam, de vindplaats, datum en naam van de verzamelaar eronder. Ieder museum kan zich melden bij Fragment en zijn eigen boomblaadjes laten inlijsten en zo in de verzameling landen van een particulier herbarium. 

Eerder in dit artikel schreef ik al over de poster van Common Modern. Nu nog wat meer aandacht voor Common Modern uit Zwitserland met een opvallend kleur gebruik en motieven uit de natuur. De schriftjes waren met Zwitserse precisie afgewerkt en zijn in alle kleuren en vormen goed te combineren. 

Maison & Objet 2024

Parijs en Maison & Objet 2024 hebben hun belofte weer volledig waargemaakt. Wat een inspiratie, wat een verscheidenheid. Juist als je al die producten en trends bij elkaar ziet, besef je hoe goed iedereen bezig is en hoeveel kansen dat biedt om er je eigen draai aan te geven voor jouw museumwinkel. Het waren vier intensieve, maar prachtige dagen.

Ga je mee naar Maison & Objet in september?

In september ga ik weer naar Maison & Objet, samen met Anna Borsboom. We denken aan een programma van 1 dag Maison & Objet en 1 dag Parijse museumwinkels. Als je denkt, daar heb ik interesse in, laat het ons weten, dan houden we je op de hoogte. Als je je opgeeft, ben je nog tot niets verplicht. We willen vooral kijken of we met een clubje geïnteresseerden in cultuur & retail een inspirerende trip kunnen organiseren.

Ik heb interesse in de Cultuur & Retail Tour Parijs september 2024. Houd mij op de hoogte >

Flitsverslag over een flitsbezoek aan Kopenhagen

Enkele jaren geleden hebben we in Kopenhagen met een enthousiaste groep collega’s een Retail Museum Shop Tour gedaan en het was hoog tijd om terug te keren om te kijken wat er allemaal veranderd was. Een retailtour door Kopenhagen, twee dagen in de knisperende kou. Wat een genot en wat waren de museumwinkels een plezier om in door te brengen. 

retailtour kopenhagen
De wintertuin van de Glypototeket in Kopenhagen. De museumwinkel grenst aan de wintertuin.

Dit is mijn derde bezoek aan de Glyptoteket en iedere keer wanneer ik de koepel Glyptoteket binnen stap raak ik overweldigd door de oase aan licht en rust. De stalen constructie en het glazen dak van de koepel met de grote palmenbomentuin en fontein geven een unieke uitstraling. Wat is dit toch een fijne ruimte. Een wintertuin met als eerste aanblik de fontein van Kai Nielsen Vandmoderen en de oranje goudvissen (middenafbeelding). De museumwinkel grenst aan de wintertuin (rechterafbeelding). De winkel is ingericht als een oude boekenshop. Hoge houten kasten in Scandinavisch groen geven de winkel een enorm statige uitstraling. Tussen de boeken en replica’s van de collectie (Edgar Degas: Danseres linkerafbeelding) is een leuk museumassortiment te vinden met heel veel Deense producten, waaronder deze kalkkrijtjes die haast verkocht worden als exclusieve sigaren. 

retailtour kopenhagen
Chalk Kopenhagen krijtjes. Als exclusieve sigaren.

Het gebouw van het SMK is groot en afstandelijk en nodigt niet uit om even naar binnen te gaan.  Toch kan ik je adviseren er tijd voor vrij te maken en de museumwinkel te bezoeken. Die mag je, als je dat vriendelijk vraagt, zonder ticket bezoeken. De winkel heeft de grootse collectie mobiels die je je maar kunt bedenken. Ze zijn ook allemaal te koop. De presentatie van deze collectie is prachtig (wel moeilijk te fotograferen). Veel mooier dan een paar jaar geleden, toen de winkel nog veel platte merchandise verkocht (magneet met plaatje). De presentatie op de grijze kubussen vind ik ook goed bedacht. De winkel heeft een kleurpallet van het productassortiment als een schilder gecreëerd. Er waren ook veel leuke cadeautjes te vinden. De bak met gummetjes maakte mij blij.

retailtour kopenhagen
SMK shop met de grootste collectie mobielen aan de wand.

Wil je een indruk krijgen van de historie en de enorme groei aan design in Denemarken dan moet je absoluut een bezoek brengen aan het Design Museum Denmark. De foto’s die ik gemaakt heb geven een goede indruk van wat je kunt verwachten van de collectie. Alles is bijna Maison & Objet waardig gepresenteerd, de kleuren en vormen passen perfect. Het is een plezier er rond te lopen en te shoppen. Heb je inspiratie nodig? Ga er heen en laat je meenemen door Deens Design. 

retailtour kopenhagen
retailtour kopenhagen
Boven en onder Design Museum Denmark collectie.
retailtour kopenhagen
Spiraal magie van Moulin Roty.

De kleuren spiralen van Moulin Roty kwam ik tegen en vond ik goed gevonden bij de vormen van Victor Vasarely.  Tijdens mijn bezoek was het bijna kerst en de papieren kerstengelen, klein en groot, waren een simpele maar heel smaakvolle oplossing om de winkel in kerstsfeer te decoreren. Natuur en duurzaamheid is een groot thema in Kopenhagen. Veel museumwinkels spelen hierop in. Twee eenvoudige voorbeelden voor een kinderproduct: een ronde puzzel van Londji met 4 seizoenen en 60 ideeën om thuis speelgoed te knutselen.

retailtour kopenhagen
Natuur in de collectie en voor kinderen in de museumshop. Puzzel van Londji en boekje ‘Sustainable Play’ met 60 spelen
voor kinderen om zelf te maken. Allemaal met hergebruikt materiaal.
retailtour kopenhagen
Natuur ervaring in de presentatie en papieren kerstengelen in de museumwinkel.

Er is heel veel vakwerk en handwerk in Denemarken. Daarvan heb ik er een uitgelicht: ‘The yarn of winding manifest’ van Astrid Skibsted. Niet alleen was dit manifest te koop, maar je kon ook een van deze windings kopen. Kleine handwerkkunstwerkjes van de maker zelf. Niet heel commercieel, maar wel fijn om af en toe zulke unieke en exclusieve producten in de winkel terug te vinden tijdens onze retailtour door Kopenhagen. 

retailtour kopenhagen
The yarn of winding. Wat een prachtige kunstwerkjes om te kopen of zelf te maken.

Als Amsterdammer houd ik van de hortuswinkel in Amsterdam, maar wat is deze hortuswinkel aan de rand van het grote openbare park in Kopenhagen toch vreselijk knus en lief. Plantjes, kerstornamenten, kaarten, vaasjes en zaden, je vindt er van alles. Een heerlijke winkel en een absolute must voor de natuurliefhebber. Deze hortuswinkel is een onderdeel van het Natural History Museum of Denmark.

retailtour kopenhagen
Botanical Shop Natural History Museum of Denmark.

Er is nog veel meer te doen tijdens onze retailtour in Kopenhagen, waaronder het Louisiana met een prachtige winkel. We hebben enorm genoten van ons bezoek. Absoluut een stad om over een paar jaar weer terug te keren en opnieuw inspiratie op te doen!

retailtour kopenhagen
Shop of Louisiana Design Museum

Anton Corbijn ‘MOØDe’ in het Cobra Museum

Een prachtig fotoboek en kerststerren in de museumwinkel

Afgelopen december opende het Cobra Museum voor Moderne Kunst de geweldige tentoonstelling modefotografie van Anton Corbijn. Een cross-over tussen portretfotografie en de modewereld, veel zwart-wit en heel veel celebraties. 

Strak winkelconcept

Het was een eer om rond het geweldige tentoonstellingsboek MOØDe de winkel in te richten. Samen met retailontwerper Marieke Lucassen hebben we opnieuw de winkel omgetoverd in een strakke presentatie die past bij het boek MOØDe. Als concept voor de hele winkelinrichting hebben we de kleuren beperkt tot denim blauw, zwart en goud en met spijkerstof over de presentatietafels en banieren van transparante stoffen een sfeervolle winkelpresentatie neergezet. De gouden kerststerren zetten het Cobra Museum in een warm licht. 

Thematische producten, soms met een knipoog

De producten in de museumwinkel hebben we gebaseerd op de kleuren zwart, goud, zilver en een beetje rood. De producten sluiten bijna allemaal aan op het thema fotografie met af en toe een knipoog, want in de museumwinkel hoort ook plezier. Daarom vind je er ook een paar gadgets om je snapshot in te stoppen. Thijs Verhaar hebben we gevraagd om zijn stoere sjaals met capuchons (let ook even op de extra presentatie van het buckethoedje) en Looplabb kwam met te gekke roze, rode maar ook incognito brillen. 

Dank voor de samenwerking met het team van het Cobra, want het was een mooie uitdaging om met een bescheiden budget de museumwinkel de schwung te geven die bij Anton Corbijn past.

Ga vooral even kijken naar Anton Corbijn – MOØDe de modewereld door de lens van Anton Corbijn. Van 22 december 2023 tot zondag 12 mei 2024.

Kasteel Muiderslot: kasteel én winkel in transitie

In de gewelven van Kasteel Muiderslot vinden we al lange tijd een kasteelwinkel met natuurlijk veel ridder- en jonkvrouwproducten. Maar het kasteel wil meer zijn dan een kasteel en is in transitie naar een ontmoetingsplek voor de buurt en de regio. Op de kasteelwal is een groene speeltuin gemaakt en ook de tuinen en de pruimenboomgaard zijn een klein wandelingetje waard. Ook wordt er meer ruimte gegeven aan makers en kunstenaars om het kasteel in een andere context te bekijken. En er komt een café-restaurant met een nieuwe winkel op de kasteelwal.

Wij zijn gevraagd de huidige winkel in deze transitie mee te nemen. Om te beginnen hebben we daarvoor de winkel verkleind en met het kasteelteam het productassortiment ingedikt. Verder heeft onze vaste retailontwerper Marieke Lucassen van het bestaande meubilair een tijdelijk nieuw productpresentatiemeubel gemaakt. En voor alle kinderproducten hebben we een laag meubel ontwikkeld, met presentatiebakken, dat we straks zo mee kunnen nemen naar het museumcafé op de kasteelwal. Een duurzame oplossing voor een kasteel en kasteelwinkel in transitie.

Antwerpse musea op retailtour in Amsterdam

Met de opening van het Rubenshuis in 2024 voor de deur wilden collega’s uit Antwerpen wel eens zien hoe Amsterdamse musea ‘het’ aanpakken, met de nadruk op productselectie en -ontwikkeling. Tijd dus voor een retailtour langs het Van Gogh, Rijks, Rembrandthuis en Groote Museum Artis. Maandag 4 september kwamen 8 collega’s van Stad Antwerpen (Fotomuseum, Rubenshuis, Modemuseum, het Middelheim en de afdeling Marketing & Inkoop) om 9.30 uur aan op het Centraal Station in Amsterdam voor een dag vol kijken, luisteren, denken en ervaren.

We startten de retailtour bij het Van Gogh museum waar logistiek manager Peter Dusch ons hartelijk ontving en vertelde over de vele bezoekers die het Van Goghmuseum ontvangt en de logistieke exercitie die bij zulke aantallen nodig is. Verder ging Peter uitgebreid in op de inrichting van de winkel in de centrale hal waar een koffiecorner (genaamd de Zonnekoek) en een museumshop een plek hebben in deze open ruimten. Een opvallende keuze zijn de zelf-scan kassa’s waar we met de groep bij stil hebben gestaan. Deze kassa’s lossen niet alleen een personeelsprobleem op, de conversie gaat ook omhoog en het personeel kan meer service op de vloer leveren. Daarna hebben we de collectie exclusieve producten van het van Goghmuseum bewonderd en goed gekeken naar de verschillende prijzen in de productgroepen. Er is voor iedere klant, bezoeker (toerist) iets te vinden. En de kleuren goud, geel en blauw zijn heel mooi gebruikt op iedere presentatietafel.

We leerden over up-cyclen en over het verminderen van de keuzes!

Producten up-cyclen!

Vanuit het Van Gogh was het een korte wandeling over het Museumplein naar het Rijksmuseum waar Sonja Feitsma, Hoofd Retail, en Suzan Krabben, category-manager, ons opvingen met een kopje koffie en een steengoed verhaal over hoe het retailteam keihard bezig is om zo veel mogelijk maatschappelijk verantwoorde producten te ontwikkelen en in te kopen. Daarbij toetsen zij alle nieuw te ontwikkelen producten aan de kernwaarden van het Rijks. We leerden over up-cyclen en over het verminderen van de keuzes. Maar ook over de branding van het Rijksmuseum op totebags. Want wil je iets doen met je logo, doe het dan goed! En doe af en toe iets exclusiefs.

We sloten het bezoek af met een heerlijke lunch in het Rijks, genaamd ‘Stil leven’: een zalig soepje en een gezond broodje met wat fruit ernaast op een zwart tableau.

Omgaan met drukte in je museumwinkel

Na de lunch vervolgden we de retailtour in het Rembrandthuis. We liepen eerst een audiotour door het vernieuwde Rembrandthuis, waar heel veel aandacht is voor de doelgroep blinden en slechtziende. Daniella Bruinsma, winkelcoördinator van het Rembrandthuis, heeft ons verteld over haar productassortiment en, met haar bijna 40 jaar kennis en ervaring,  wat er zo al veranderd is de laatste jaren. Verder ging zij in op hoe je kunt omgaan met drukte in de winkel en de productkeuzes die bezoekers maken.

De keuze voor de producten is verrassend en zelfs humoristisch

Tot slot bezochten we het Artis Groote Museum. Daar zijn we ontvangen door Nikki Laros, productontwikkelaar en inkoper bij Artis. Zij heeft samen met haar collega Violet Wanrooij de winkel van het Groote Museum ingericht. Dat is een bijzonder museum, waar de relatie van de mens tot de natuur centraal staat. Je bezoekt dit museum als een filosofisch gesprek. Dit thema moest zeker ook terugkomen in de verbouwde winkel. Nikki en haar team hebben daarbij goed gekeken naar de locatie van de retail (die hebben ze gewijzigd t.o.v. het eerste plan) en de keuze van de meubels: heel simpele presentatietafels van bladen op schragen.

De keuze voor de producten is ook verrassend en zelfs humoristisch. Het menszijn komt terug in een grappige collectie Boob-bordjes, maar ook in gekke geuren zeepjes en sokken in verschillende kleuren huid. Dit bezoek aan het eind van de tour leerden ons allemaal dat je niet alleen een heel goede museumshop kunt hebben met eigen ontwikkelde producten, maar dat goed sourcen van producten ook een bijzondere museumwinkel kan opleveren.

Op naar 2024, het Rubensjaar in Antwerpen

Ter afsluiting van de retailtour hebben we samen, onder het genot van een bitterbal en een drankje, de leermomenten van de dag opgehaald en dat waren er heel veel! Stof tot nadenken en ter inspiratie, waarmee we allemaal weer aan de slag kunnen met nieuwe ideeën en monumentale plannen voor het Rubensjaar 2024 in Antwerpen. Dank aan alle musea en collega’s die hun tijd en kennis hebben gedeeld. Zonder elkaar kunnen we niet leren en groeien.

Missie geslaagd!

“We hebben er enorm van genoten en de hoofden van alle deelnemers zaten vol inspiratie. Er zijn bij de brand managers ook enkele “kwartjes” gevallen. Het enthousiasme is groot. Missie geslaagd 😉 Nogmaals hartelijk dank en alvast tot in november op de Cultuur Retail Netwerk Dag!”

Bieke D’Exelle, Coordinator Ticketing & Retail at City of Antwerp

Meer weten over duurzaamheid en maatschappelijk verantwoorde producten? Kom dan 20 november naar de Cultuur Retail Netwerk Dag.

UMU, het museum voor nieuwsgierige mensen!

Met een museumwinkel die ook nieuwsgierig maakt

De verbouwing van de museumwinkel van het Universiteitsmuseum Utrecht (UMU) is klaar. Van 9m2 ruimte naar 50m2. Van een kleine boekenselectie op de lockers naar een retailkast met profi boekensteunen. Het UMU is er voor de nieuwsgierige mens, de jonge onderzoeker (tussen de 8 en de 14 jaar) die samen met familie op onderzoek uitgaat. De museumshop is er om die nieuwsgierigheid te belonen en thuis verder te stimuleren.

UMU museumwinkel voor nieuwsgierige mensen.

Het UMU is de afgelopen 3 jaar helemaal verbouwd en aangepast, inclusief de winkel. Die is gegroeid van 9 naar 50 m2. Ook het productassortiment heeft een complete metamorfose ondergaan, van productkeuzes tot huisstijl en productpresentatie. Wat is er allemaal gebeurd voordat museum en winkel op 6 september 2023 feestelijk geopend werden?

Thema’s museum leidend voor productkeuzes

Bij de keuze voor het nieuwe productassortiment hebben we goed gekeken naar de thema’s van onderzoek van de Universiteit Utrecht. Het productassortiment past zowel bij de doelgroep van het museum (8 tot en met 14 jaar) als bij het doel van het UMU: bevorderen van de nieuwsgierigheid. Bij de productselectie hebben we ook gekeken naar plezier: thuis proefjes doen met een microscoop of alles nog eens nalezen over dieren, fossielen of weerkunde.

Stationary lijn en prachtige posters

Het archief van de universiteit is natuurlijk gevuld met fantastische schoolplaten en onderwijsmodellen. Samen met  bijKiki is er een stationary lijn gemaakt van de afbeeldingen van de bloemmodellen (die vroeger dienst deden om plantkunde te onderwijzen). Maar ook schriftjes met griezelige spinnen (waar je direct jeuk van krijgt) of een mooi schriftje met de anatomie van het menselijk lichaam. Ook zijn er prachtige posters gemaakt van de Mocaficio-collectie. Die wil iedereen zo in zijn woonkamer ophangen.

Zepen met kruiden uit de hortustuin

Het winkelteam onder leiding van Laura Tankink heeft zelf nog een aantal ‘bespoke’ producten ontwikkeld. Er zijn schitterende kettingen, broches en pins ontwikkeld met het eco-sieradenmerk All things we like. Deze sieraden zijn lokaal gemaakt van hergebruikte materialen. Alle zijn ze geïnspireerd op de Blashka-collectie van de universiteit. Ook de bijzondere Ginkgo uit de hortustuin heeft in deze serie een plekje gekregen. Samen met Global Affairs hebben we drie prachtige sleutelhangers ontwikkeld. Het haarpijpje, de kwal en de zeeanemoon uit de Blaschka-collectie vormden de inspiratie. En met Werfzeep uit Utrecht hebben we 1 zeep ontwikkeld waarbij de kruiden uit de hortus aan de basis van het zeeprecept liggen.

Nieuwe huisstijl in product en winkelinterieur terug te zien

In de nieuwe winkel hoor je ook de nieuwe huisstijl terug te zien, omdat we het heel belangrijk vinden dat elke museumwinkel zijn eigen identiteit behoudt (dus niet alleen door de productkeuze). Daarom hebben we samen met de afdeling marketing & communicatie een bescheiden productlijn met de huisstijl ontwikkeld. Lanzfeld heeft hierin nauw met ons samengewerkt, om het zowel op tijd als met de juiste drukwerkkwaliteit geleverd te krijgen. Verder hebben we bij de verbouw van de museumwinkel de nieuwe huisstijl laten terugkomen in het interieur door de kleurvlakken van het huisje en de cirkel te vullen met de huisstijlkleuren en natuurlijk het nieuwe logo van de UMU. Ook de informatiedragers (productbordjes) hebben we een huisstijlkleur gegeven.

Integratie huisstijl UMU in winkel door Ellen Groenveld en Marieke Lucassen.

Credits verbouw museumwinkel

Het concept en verdienmodelontwikkelen van een museumwinkel doe je samen. Hieronder dan ook het lijstje met de credits:

  • Ontwerp winkel en meubels: Kloosterboer Decor bv
  • Licht: Joost de Beij
  • Winkelstrategie en winkelconcept: Laura Tankink (UMU), Frank van Norel(UMU), Daan Alrich(UMU) en Ellen Groenveld
  • Marketing en communicatie: Anne-Marie Gobati (UMU) en Marieke Verhoeven(UMU)
  • Design en visual merchandising: Marieke Lucassen en Ellen Groenveld

Verbouwing UMU

Drie jaar geleden sloot het UMU aan de Lange Nieuwstraat de deuren omdat het museum simpelweg het aantal bezoekers niet meer aankon. “In 2017 bezochten zo’n 75.000 mensen het museum terwijl het pand was gebouwd voor maximaal 40.000 mensen”, zegt Marieke Verhoeven van het UMU. Inmiddels is de oppervlakte met ongeveer een derde toegenomen. Dit is gedaan door een compleet nieuw stuk van drie verdiepingen aan te bouwen en een deel van de kantoren bij het museum te betrekken, waardoor er nu ruimte is voor ongeveer 1000.000 bezoekers per jaar’.

Thema’s productkeuze leidend voor productkeuze. UMU museumwinkel. Foto Cultuur & Retail.

#4 – Gespot. Tie Dye T-shirt Museum Arnhem

Wat mooi! Een T-shirt geverfd met natuurlijke materialen uit de tuin van Museum Arnhem. Het T-shirt is 2e hands en heeft prachtige Tie Dye kleuren in lila en beige. Na de aankoop is mijn dochter meteen verdwenen met dit knal goeie T-shirt. In mijn kast ligt het dus niet meer. 

Waarom in Gespot?

Het Tie Dye Tshirt is een prachtig voorbeeld van een mooi initiatief om het thema duurzaam en maatschappelijk verantwoord om te zetten in een speciaal product dat perfect past bij het museum, haar winkelassortiment en haar omgeving. Museum Arnhem werkt hiervoor samen met het Arnhemse modemerk Hul le Kes van Sjaak Hullekes. Hij werkt zoveel mogelijk met afgekeurd textiel (het is dan ook al een gebruikt wit T-shirt) en natuurlijke grondstoffen. Wat mij betreft ook een voorbeeld voor de Cultuur Retail Netwerk dag van 2023 die helemaal gaat over maatschappelijk verantwoord ondernemen. 

Wil je meer weten over dit project? Lees het artikel ‘Unieke samenwerking van Museum Arnhem met Arnhems modemerk Hul le Kes’.

Over de Tie Dye techniek

Tie Dye is een techniek waarmee men textiel van een patroon voorziet door, voor men de stof verft, stevige knopen in het materiaal te leggen of delen samen te binden. De met water, eventueel gemengd met soda, doordrenkte stof wordt hierna in het verfbad gedoopt. De patronen ontstaan omdat de verf zich op de geknoopte of samengebonden delen niet kan hechten.

Door de kleding vanuit één punt te bundelen en vervolgens in verschillende verfbaden te dopen kunnen meerkleurige cirkelvormige patronen ontstaan.

Tie-dye kleding werd veel gedragen in een subcultuur als de hippiebeweging. Jarenzestigsterren uit de muziekwereld, zoals Janis Joplin, droegen bij aan de populariteit van karakteristieke tie-dyedessins.

Bron: Wikipedia. Het Tie Dye T-shirt is er een mooi voorbeeld van.

Voor Museum Arnhem heb ik in 2022 meegewerkt aan de compleet nieuwe museumwinkel. Hierover lees je meer in deze case >

FOMU. Van nieuwe entree naar herinrichting museumwinkel

Het FOMU (Foto Museum in Antwerpen) is een bekende museumwinkel voor Antwerpenaren. De winkel wordt ook vaak genoemd als een van de beste of leukste museumwinkel van Antwerpen. En dat is ook zo! De winkel heeft niet alleen een uitgebreid productassortiment boeken over fotografie, maar is ook een trendsetter in de keuze van het assortiment. De Antwerpenaar weet ‘hier moet je zijn voor een cadeau dat nog niet in de stad te vinden is’. Shopmanager Tanja Vereijken is dan ook full time bezig met haar winkel. Je vindt haar altijd op ShowUp en Maison&Objet zoeken naar producten die passen bij haar instituut en publiek. De herinrichting van de museumwinkel sluit hier perfect op aan.

FOMU Antwerpen museumwinkel in de oude situatie.

Architecten maken een knipoog naar oude filmrolletjes

Dit jaar is de entree van het museum opnieuw ingericht in samenwerking met i.s.m. architecten. Leuk detail is dat de nieuwe kleurstelling van de entree een knipoog is naar de oude filmrolletjes van Kodak en Fuji. De vloer heeft dan ook een gele kleur gekregen die is doorgetrokken naar de winkel.

De herinrichting van de entree bracht met zich mee dat de winkelentree en de kassapositie ook wijzigden en dus ook de flow door de winkel. De winkel is een aantal jaren geleden ontworpen en heeft een heel eigen karakter door de grenen meubelen. De museumwinkel voldeed op zich nog steeds wel, maar kon op een aantal punten een aanpassing gebruiken. Zo was een aantal meubels heel laag, wat het moeilijker maakte lekker door de boeken te browsen.

Herinrichting museumwinkel met bestaand meubilair

Ontwerp Marieke Lucassen van Interior Concepts and Design

Samen met Tanja hebben visual merchandiser Marieke Lucassen en ik gekeken naar oplossingen voor de herinrichting van de museumwinkel waarbij we het huidige meubilair zoveel mogelijk behielden en de nieuwe look & feel van de entree doortrokken naar de winkel. De oplossing lag in het omhoog brengen van een aantal lage meubelen met witte pootjes. Zo konden we ook meer ruimte geven aan de mooie nieuwe gele vloer. Enkele frontjes van de grenenmeubelen hebben we wit gemaakt waardoor er meer rust kwam. Ook het nieuwe kassameubel droeg daaraan bij. Het project verliep razendsnel waarbij de meubelmakers van het FOMU de aanpassingen hebben uitgevoerd en de winkel weer snel kon draaien.

Afgelopen februari is het FOMU geopend met de nieuwe entree en aangepaste museumwinkel. Ga vooral eens kijken en laat je verrassen in die leuke, mooie winkel. Geen tijd om even op en neer naar Antwerpen te gaan kijk dan in de webshop van het FOMU.

FOMU Antwerpen, Waalsekaai 47, Antwerpen.

Credits voor de de geweldige foto’s van de nieuwe winkel zijn voor © Monday Agbonzee Jr. / FOMU.

© Monday Agbonzee Jr. / FOMU Antwerpen
Eye herinrichting winkel

Herinrichting museumwinkel Eye Filmmuseum

Het Eye heeft inmiddels een iconische plek in de skyline van de Amsterdamse IJ-Promenade en is ook wereldwijd een toonaangevende museale omgeving. Film wordt er bewaard, getoond en beleefd. Rond een half miljoen bezoekers komen jaarlijks naar het Eye om daar film te kijken, onderwijs te krijgen, onderzoek te doen, te lunchen of dineren en om naar de bijzondere winkel te gaan voor een speciaal boek, een tweedehands dvd of een filmgadget voor zichzelf of als origineel cadeau. 

De inrichting van de winkel was sinds de opening van het gebouw in 2012 niet meer aangepast. Door de grote hoeveelheid bezoekers was er inmiddels meer effectieve presentatieruimte nodig, een herinrichting van de museumwinkel van Eye dus. Een belangrijke voorwaarde van Eye voor de verbouwing van de museumwinkel was dat we binnen de huisstijl bleven en dat de schil van de winkel, de wanden, in stand moesten blijven.

Links ontwerp Marieke Lucassen, rechts uitvoering in de winkel.

Plan van Aanpak herinrichting museumwinkel

We zijn daarom begonnen met een Plan van Aanpak, opgesteld samen met de shopmanager Marjan Vos. We hebben gekeken naar welke productgroepen door de jaren heen een juiste plek hadden gevonden, welke producten meer in het zicht moesten komen om beter te verkopen en welke presentatiemiddelen nog een functie hadden en welke vernieuwd moesten worden.

Het middenmeubilair was gedateerd en voldeed niet meer aan de wensen. Het bezoek kon er niet lekker doorheen bewegen (flow door de winkel) en de meubels waren iets te laag (geen goede grijphoogte). We hebben ze vervangen door nieuwe, verrijdbare kasten. Voor de juiste kleur, maat en vormgeving hebben we overlegd met de architect van het Eye. De nieuwe meubels leidden ook tot een herpositionering van een deel van het productassortiment.

Door de extra ruimte meer in thema’s presenteren

Door de extra ruimte op de nieuwe meubelen konden we meer in thema’s presenteren (visual merchandising) en er kleine verhaaltjes bij vertellen waardoor de producten context kregen en zo extra waarde creëren. Wat dit project voor de herinrichting van de museumwinkel van Eye vooral interessant maakte, is dat het bijzondere assortiment producten samengesteld door Marjan Vos, nu meer tot zijn recht komt.

Met dank aan Atelier Alkema (huisstijl bewaking), Marieke Lucassen (ontwerp en visual merchandising), meubelmakers WiKo en de liefde van Marjan van het Eye voor haar bijzondere winkel.

Eye Filmmuseum, IJpromenade 1, Amsterdam

Training & Workshop voor Hortus Leiden

De missie van Hortus botanicus Leiden is een groene schatkamer zijn. De winkel hoort daarvan een afgeleide te zijn. Dat vraagt om een frisse blik op het huidige productassortiment en de winkelinrichting en op een actueel inzicht in de cijfers. Voor beide vragen hebben we een workshop en training over productassortiment en winkelcijfers georganiseerd. Het commercieel management, het hoofd van de winkel en het winkelpersoneel namen hieraan deel. 

Productassortiment en winkelinrichting

Wat maakt een winkel een groene schatkamer? We zijn vanuit deze vraag begonnen met een analyse van wat de winkel nu te bieden heeft aan producten en wat moeten we doen om zo dicht mogelijk bij de missie aan te sluiten. In andere woorden: hoe kan de hortuswinkel de passie voor planten en de kennis voor mens en natuur delen met haar publiek?

We starten deze training altijd met een inspiratierondje door de winkel. We beginnen bij de entree: wat ziet jouw publiek? En zo lopen we de hele winkel door met de ogen van ons winkelpubliek. Heel leerzaam. Vervolgens vertellen de deelnemers aan de hand van 5 producten die ze zelf hebben uitgekozen waarom zij vinden dat deze producten passen bij de Hortus. We betrekken daarbij uiteraard ook de diverse doelgroepen, het assortiment en thema’s waarmee je in de winkel kunt werken. Ieder blok van de training helpt om vanuit verschillende invalshoeken te kijken naar de winkel en het assortiment. Door de verschillende invalshoeken leer je te kijken vanuit de bezoeker, de doelgroepen en de missie van de hortus.

Doel is dat de deelnemers gezamenlijk de uitgangspunten bepalen voor een kernassortiment dat past bij de missie en de visie van de Hortus en zijn publiek. Een nieuwe, helderde focus op het productaanbod dat aansluit op de (huidige) doelgroepen en de missie/visie van het museum. De training heeft geresulteerd in duidelijke thema’s in de winkel, een kleiner productassortiment dat sneller kan rouleren, waardoor je vaker kunt vernieuwen, je bezoekers eerder verrast en je voorraad kleiner blijft wat financieel gunstiger is. Kortom, een winkel die past bij een groene schatkamer.

‘Meten is weten’ – commerciële analyse van de Hortus-winkel

En daarmee komen we bij de workshop die we ook hebben gehouden met het commercieel management, het hoofd van de winkel en het winkelpersoneel. Een analyse van bezoekcijfers, verkoopcijfers, omzet, marge en voorraad. Vaak ontbreekt het museumwinkels namelijk aan het juiste inzicht om beter financieel beleid te voeren en de bijdrage van de winkel aan het totaalresultaat van het museum te vergroten. En dat is zonde, want er is veel meer mogelijk dan met denkt.

In de workshop kwamen deze cijfers en aspecten voorbij:

  • Financiële rapportage samenstellen over de afgelopen 3 jaar
  • Advies opstellen voor de komende 2 jaar
  • KPI’s definiëren voor de Hortus-winkel voor het komende jaar
  • Advies over voorraadbeheer en de omvang van productgroepen (groter, kleiner)
  • Advies over de prijsstelling van de winkel en daarmee het imago van de winkel*
  • Advies over welk deel van het assortiment geschikt is om een eigen productlijn(en) mee te starten

* Veel museumwinkels hebben een teveel aan goedkope producten. Dat leidt ertoe dat mensen sneller een goedkoop product kopen (bijvoorbeeld als herinnering) en het duurdere laten liggen. Daarnaast hebben goedkope producten een negatieve invloed op het imago van de winkel en uiteindelijk het museum zelf. Een evenwichtige prijsopbouw leidt tot hogere omzetten, hogere marges en een beter imago.

Met de financiële analyse en de adviezen hebben we in de workshop een solide basis gelegd voor een stappenplan naar een productassortiment, samenstelling en prijsstelling. De financiële analyse geeft de deelnemers aan de workshop de mogelijkheid aankopen van het assortiment beter te beoordelen, passend bij de doelstellingen en commerciële en thema’s van de Hortus-winkel.