Museum & product
Leave a comment

Destination value zorgt voor een hogere prijs en marge

Product English Heritage. Blackcurrant. Destination Value.

Destination value zorgt voor een hogere prijs en marge, die bezoekers graag voor een authentiek product betalen. Haal meer uit je ‘destination value’.

Ellen Groenveld & Gerard Challa hebben dit artikel geschreven voor MM Nieuws, uitgave #6 2012.

De waarde van het product en het verhaal erachter

Waarom bezoekers makkelijk 30 pond uitgeven in de museumshop. Waarde kan in het product zelf zitten, maar ook in het verhaal erachter, de culturele oorsprong van het museum, de verpakking, de presentatie en de branding. Destination value zorgt voor een hogere prijs en marge, die bezoekers graag voor een authentiek product betalen. Het congres van de Museum Association op 24 september in Londen leverde diverse interessante presentaties op. Deze keer meer over de presentaties van Shirley Jackson (com- mercial director van het English Heritage) en Camay Chapman Cameron (director enterpri- ses van The Fitzwilliam Museum).

Destination value en merchandising

Director enterprises van The Fitswilliam Museum gaf praktische informatie over hoe je de gevoelswaarde van producten kunt verhogen en daarmee de prijs. Bezoekers zien in de museumwinkel de culturele waarde die het museum heeft voor de gemeenschap. Bezoekers willen in ruil daarvoor graag eetsmeer voor een artikel betalen. Dit noemen we de destination value van een product.

Onderscheid de producten naar doelgroep

Shirley Jackson heeft zeer nauwkeurig focusgroep- onderzoek gedaan naar de doelgroepen die de English Heritage bezoeken. Dat heeft dit geleid tot de volgende klantsegmentaties:

  • Experience zoekende families (jonge kinderen, educatief ingesteld)
  • Cultuurzoekers (vrienden van het museum, ontwikkeling staat centraal)
  • Families met oudere kinderen (kinderen helpen beslissen bij aankoop en geven een waardering aan de winkel en het museumrestaurant).
  • Comfort shoppers
  • Passieve volgers

Cultuurzoeker en experience zoekende families

Uit het onderzoek bleek dat experience zoekende families het meeste geld uitgeven. Deze groep is ook bereid meer geld uit te geven als het artikel kwaliteit heeft. Dit kan ook educatief zijn. De cultuurzoeker wil ook graag winkelen. Bedragen van £30 en meer zijn geen probleem. Uiteraard zullen passieve volgers minder besteden.

Download en lees meer in het artikel uit MM Nieuws over de museumshop en destination value.

Haal_meer_uit_je_destination_value._MM_Nieuws_6,_2012

Filed under: Museum & product

by

Welke ervaringen heeft een consument en hoe kunnen deze worden toegepast in het museum? Ellen is cultureel-ondernemer en signaleert en combineert trends uit de retail met kennis en ervaring uit de museumwereld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.