Hoe het fenomeen pop-up retail van speeltje en pleister op leegstandslocaties uitgroeit tot een serieuze business. Smaak- en spraakmakende ondernemers blazen winkelgebieden en winkelcentra nieuw leven in. Verslag van een inspirerende dag.
Pop-Up is serieuze business.
Een flexibele markt vraagt om nieuwe samenwerkingsvormen en andere vormen van ondernemerschap. Iedereen definieert Pop-Up anders, maar duidelijk is dat Pop-Up een niet meer weg te denken fenomeen is. De eerste #popupsummit in Nederland kon niet lang uitblijven. 26 maart vond die plaats in Rotterdam, georganiseerd door Caroline de Jager en Rupert Parker Bradly.
In het lege kantoor van de ABN-AMRO aan de Coolsingel kwamen meer dan 300 deelnemers bij elkaar. Vertegenwoordigers van uiteenlopende branches: retail, gemeentes, ondernemers, makelaars, advies-, communicatiebureaus en e-commercebureaus konden elkaar hier ontmoeten en snel en eenvoudig afspraken maken. Ellen was erbij en doet een kort verslag van een vol programma met inspirerende sprekers en deelnemers.
Van industriële samenleving naar een deeleconomie
De samenleving verandert snel van een industriële samenleving naar een sharing economy. Pop-Up retail past daarbij. Vincent Ariëns van Seats2meet.com benoemde vijf trends die deze verandering in de veranderende samenleving ondersteunen:
- Steden worden belangrijker dan landen
- De groep zzp’ers wordt groter. Zzp’ers werken anders, zij verbinden zich tijdelijk samen aan een project. De Pop-up van het samenwerken!
- De deeleconomie gaat groter worden (mensen willen minder bezit)
- Zaken worden meer real-time gedaan
- Toegang wordt belangrijker dan bezit.
“Retail gaat van transactie naar interactie“
Key-note speaker Ibrahim Ibrahim (retail strategist & designer, managing director Portland Design) nam ons mee naar een spannende toekomst in retail, waarin de generatie C ons voor zal gaan. Retail gaat van transaction naar interaction. Het nieuwe merk (brand) moet een onderdeel van een community zijn, het moet met mensen verbonden (connect) zijn en mensen willen graag delen (share). Participatie wordt de het nieuwe consumeren. Essentieel voor Pop-up (retail) wordt het inspireren van consumenten. Consumenten willen nieuwe ervaringen en nieuwe ervaringen delen.
‘Think digtital, Act analog’
De nieuwe consument schakelt moeiteloos over van een product in de winkel naar een product online. Retailers die vertrouwen en loyaliteit bieden, waarde en experience toevoegen aan hun retailformule en een goed verhaal kunnen vertellen winnen de klant. Het gaat hierbij om het creëren van emotie. Retail wordt story telling business!
We built this City – Londen
Start Pop-Up Now eindigde met Alice Major van We Built this City, een pop-up shop met design souvenirs in hartje Londen. Een groot succes waarbij het publiek en de toeristen in Londen een artikel van een lokale designer uit Londen konden kopen als cadeau of souvenir. Voor ondernemer Alice Major werd het een groot succes evenals voor haar designers. Het geheim: tijdelijk verkrijgbare, verrassende producten met als thema Londen. De pop-up shop is maar 3 weken open geweest. Social media deden hun werk. Er was geen webshop, dus je moest naar de winkel!
Kortom: een zeer geslaagde dag met veel inspirerende verhalen over Pop-Up en Retail.