Prosuming met The Queens of Sardines
In november ontmoette ik op ‘Meesterlijk’, de Amsterdams beurs voor design en ambacht, The Queens of Sardines. Een zeeropvallende wand vol blikjes sardientjes trok mijn aandacht. Wat was hier gaande? Een onderzoek naar de creatieve mogelijkheden van een ingeblikt visje. Daar raak ik enthousiast van.
The Queens of Sardines zijn Anna Borsboom en Natasha Tastachova. Zij waren zelf geïnspireerd geraakt door de grote hoeveelheid design blikjes sardientjes die je vaak in winkeltjes in Frankrijk in de schappen ziet staan. Daar moet meer mee te doen zijn, was hun gedachte. Dus nodigen The Queens ontwerpers, makers, kunstenaars, schrijvers, winkels en musea uit om naar de creatieve mogelijkheden van het sardientje te kijken.
Prosuming
Iedereen mag de mogelijkheden van dit ingeblikte visje onderzoeken en daar zijn eigen vorm aangeven. De eerste creaties zijn een heerlijk koekje van sardientjes, twee borden die samen één sardientje zijn, maar ook sardientjes voor in de kerstboom, een bestekje en een keukenschort.
Deze vorm van creatief-economisch samenwerken staat bekend als prosuming. Mensen die vanuit hun eigen vakgebied of discipline iets toevoegen aan een bestaand product (van een ander). Samen een creatief product doorontwikkelen. En zo zijn sardientjes niet alleen een lekker en gezond visje, maar ook een bron van inspiratie voor design en productontwikkeling. The Queens smaken naar meer.