Museum now
Leave a comment

Het museum van de toekomst = een buurtmuseum

Het museum van de toekomst is een buurtmuseum. Waarom? Steden worden groter en compacter. We hebben meer en meer behoeften aan netwerken en initiatieven vanuit de (lokale) gemeenschap om nieuwe samenwerkingsvormen aan te gaan.

Het buurtmuseum kan hierin uitstekend een voortrekkersrol vervullen. Anders dan traditionele musea hebben buurtmusea vaak geen vaste collectie, maar gebruiken ze hun wijk als inspiratiebron. Wat ze gemeen hebben, is een community en een visie. Lokaal erfgoed, verhalen van bewoners en de geschiedenis van de buurt zijn vaak uitgangspunten om een buurtmuseum te starten. Steeds meer wijken hebben hun eigen museale initiatief of buurtmuseum.

Museum and the Third space. A Place beyond belief.

Buurtmuseum. A Place beyond belief.

Bedreiging voor high culture?

Jasper Visser van Museum of the Future ziet in het buurtmuseum van de toekomst een bedreiging voor de high culture. Het advies van Jasper Visser aan de buurtmusea van nu is om de samenwerking op te pakken waar de gedeelde vaardigheden zitten en je te specialiseren waar je goed in bent. Zoek het kleinste wat je samen kunt doen!

750 jaar Amsterdam

In aanloop naar de viering van 750 jaar Amsterdam in 2025 is de zaal samen met de buurtmusea in Amsterdam gevraagd na te denken over initiatieven voor dit grote feest van de stad Amsterdam. Meer informatie 750 jaar Amsterdam.

#Museum om de Hoek in Pakhuis de Zwijger

Pakhuis de Zwijger was de gastheer van #Museum om de Hoek afgelopen dinsdag 17 mei. In drie   kennisbijeenkomsten (oktober 2015, januari 2016 en mei 2016) zijn de opkomst, de huidige rol en toekomst van de buurtmusea besproken. Pakhuis de Zwijger gaat volgend seizoen samen met de kleine musea in Amsterdam door met de kennislezingen #Museum om de Hoek.

Follow my blog with Bloglovin

 

 

 

Filed under: Museum now

by

Welke ervaringen heeft een consument en hoe kunnen deze worden toegepast in het museum? Ellen is cultureel-ondernemer en signaleert en combineert trends uit de retail met kennis en ervaring uit de museumwereld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.