Retail Theater. Het praktische vervolg op Prikkel de Koopknop.
Mijn stapel gelezen vakliteratuur wordt hoger. Ik lees wel, maar ik bericht jullie er niet altijd over … Maar vandaag een verslag over het boek Retail Theater van Carin Frijters en Femke Cuijpers.
Het is, zoals de titel zegt, vooral een praktisch boek. Het helpt je een vlekkenplan en zones voor een aantrekkelijk ingerichte winkel te maken. Het boek is voor iedereen (zonder retailkennis) te lezen en werkt als een instructietekening van een Ikea-kast.
Retail Theater en museumwinkel
Veel museumwinkels missen een goed winkelconcept: de vertaalslag van de museumcollectie naar het winkelconcept en een aansluitend productassortiment. Daar vind ik dit boek niet geschikt voor. De klantreis (customer journey) wordt in het boek kort beschreven, maar is zeker voor een museum met tentoonstellingsruimtes, winkel, garderobe en museumcafé te kort door de bocht. Zie hiervoor een uitgebreid artikel op cultuurmarketing van 8.6.2016 over Customer journey voor musea, poppodia en theaters.
Het Retail Theater geeft wel veel informatie over het de werking van onze zintuigen. Het gebruik van muziek voor verschillende doelgroepen, het toepassen van geur, licht en kleur in de winkel. Daarin is het boek heel uitgebreid.
Het Retail Theater leert online inspireren
Het boek doet ook een goede poging de lezers te laten switchen van offline lezen in het papieren boek naar online luisteren van muziek voor verschillende doelgroepen en het bekijken van een filmpjes op YouTube of inspirerende plaatjes op Pinterest. Helemaal feilloos gaat dat niet. Inspireren doet het zeker wel.
Het is een praktisch boek voor het inrichten van de winkel. Voorkennis over retail is niet nodig.
Meer lezen over Prikkel de Koopknop.
Of productinformatie bij RetailTheater.
ISBN: 9789081951128, Auteur: Frijters Frijters, Uitgave: Het Schrijversportaal
Taal: Nederlands, Illustraties: Ja, Afm.: 176 x 246 x 19 mm, Gewicht: 547 gr
Pingback: de literatuurlijst voor museumwinkelmanagers