Gather onderzoekt waar retail naartoe gaat: “Misschien wordt het wel een museum.”
De grote winkeldeuren van de oude V&D in Haarlem staan open. Ik heb een afspraak met Danny van Heusden, oprichter van thisisGather. Hij staat op deze warme zomerse dag op Havaianas enthousiast te vertellen over zijn spannende reis naar nieuwe retail: ‘Nee, kassa’s hebben we hier niet. Producten zijn alleen online te koop’.
De resten van de ‘oude retail’
Letterlijk tussen de resten van de ‘oude retail’ van de V&D aan de Grote Houtstraat in Haarlem vind je het concept Gather. In een decor van omgebouwde kassablokken en stellingkasten tonen ontwerpers en designers hun producten. Elk presentatieblok heeft een eigen verhaal: in tekst, schetsen of materiaal.
De vernieuwing in retail komt niet van retailers
Danny is overtuigd van de veranderingen die ons te wachten staan: ‘Retail is oud. De vernieuwing komt niet meer van de retailers, maar van daarbuiten. Winkelstraten zijn overal gelijk – Gather wil de eentonigheid van de binnenstad doorbreken. Mensen willen ervaringen. Het verhaal achter de producten. Wie maakt het en hoe wordt het gemaakt?’
Danny weet nog niet waar Gather heen gaat: ‘We willen maatschappelijk relevant zijn. Misschien wordt het wel een museum.’ Ik moet denken aan mijn bezoek aan Le Comptoir Général in Parijs. Het museum, ontstaan uit het verhaal van drie jongens opgegroeid in de Banlieue van Parijs. Een duidelijke context, een community en een plek voor ontmoeting en ervaringen. Gather wil dat ook bereiken.
Het grotere geheel
Door het idee van een open atelier is het contact met de makers snel gelegd. Als ik rondloop, kan ik iedereen aanspreken, hun producten bekijken, maar ook naar muziek luisteren of een ijsje eten in het ijs-laboratorium. In het souterrain kun je als bedrijf ruimtes huren voor evenementen of bedrijfspresentaties. Microsoft was onlangs hier een aantal dagen te gast. Zo komen twee werelden bij elkaar.
Kleermakers zoemen
Kleermakers zoemen aandachtig stofjes door de naaimachine. De rekken achter de naaimachines en kniptafels tonen de kledingstukken die klaar zijn. Het inspireert mij tussen vakmensen te lopen die met hun handen bezig zijn. Het leer te ruiken dat zij snijden. Ik zie hoe zorgvuldig en met hoeveel liefde zij werken aan een tas of jurk.
Retail en stad
Spannend, hoe Gather de definitie van retail oprekt. Zij vallen voor mij in het scenario van de experience city van Shopping Tomorrow. Het internet is aankoopplaats. Bij Gather kun je de producten aanraken, voelen of proeven en je krijgt daarbovenop ook de kans om een persoonlijke relatie op te bouwen met de maker.
Museum van de 21ste eeuw
Gather reflecteert duidelijk op oude retail en door zijn openheid als ontmoetingsplek krijg je de mogelijkheid te leren en te ervaren. Dat past bij het museum van de 21ste eeuw. Ik mis nog wel het grote totaalverhaal. Het verhaal dat van alle losse ervaringen één context maakt. Als dat lukt, is Gather zeker het museum van de 21ste eeuw in Haarlem. Over een half jaar ga ik weer kijken. Nieuwsgierig? Ga zelf vast kijken en laat je me dan weten wat jij ervan vond?
Pop up – This is Gather | Grote Houtstraat 70 Haarlem | do t/m zo open van 13.00 tot 19.00 uur