Color Blocking in de winkel van het Groninger Museum
Afgelopen week was ik in Groningen stad voor een project in het Groninger Forum. Ik had wat meer tijd en liep daarom even binnen in de winkel van het Groninger Museum.
Met de trein aangekomen op het CS van Groningen is het letterlijk één brug naar het kleurrijke gebouw van het Groninger Museum. Bij het verlaten van het station laten de gestapelde dozen van het postmodernistische gebouw mij altijd heel duidelijk weten geen kapsones te moeten hebben als Amsterdammer. Groningen is niet het einde van de wereld.
Holistische ervaring
In de hal van het museum staan voor de entree van de museumwinkel vijf presentatieblokken in verschillende zachte kleuren. De kleuren matchen met de pasteltinten in de grote hal. De productpresentatie vormt één geheel met deze ruimte, die het daarmee aantrekkelijk maakt om verder de museumwinkel in te lopen. Deze holistische kleurervaring wordt doorgetrokken in de winkel. De producten in de museumshop zijn opgedeeld in verschillende kleurvlakken.
Lopen door een kleurpotlodendoos
Het is alsof ik door een kleurpotlodendoos heen loop. De verschillende kunstboeken, notieblokken en designartikelen zijn gesorteerd op kleur. Van zwart naar bruin. Van groen naar blauw. Van oranje naar rood en roze. Dit effect wordt versterkt doordat de presentatieblokken in het midden van de winkel ook nog een duidelijke kleur hebben, waar ook weer producten geëtaleerd zijn.
Kleur versus categorie
Daar waar het Picassomuseum in Parijs ingericht was als een atelier met lifestyle producten, is hier heel duidelijk gekozen voor een inrichting op kleur. De keuze om de winkel in te richten op productcategorieën is daaraan ondergeschikt gemaakt. Wat overigens helemaal niets af doet aan de productselectie.
Color blocking in de museumwinkel: het is de stijl van het Groninger Museum, zijn gebouw en zijn inrichting. Het is een duidelijke keus en dat zie ik niet vaak terug in de museumwinkel. Ik zeg: hup de trein in en ga kijken naar de kleurervaring van de museumwinkel van het Groninger Museum.
Pingback: De kleuren van 20|21 - Cultuur en Retail