Cultuur & Retail, Trends
Leave a comment

Trends in souvenirs 2018

Ik ga op reis en neem mee terug… een uniek souvenir

Reizen vormt en verrijkt ons. Reizen geeft betekenis, bevordert onze creativiteit en maakt domweg gelukkig. Dat gevoel van geluk willen we vasthouden. In de vorm van een souvenir bijvoorbeeld. Niet zomaar een cadeautje, maar een fysiek aandenken met een emotionele lading; een object waaraan je je reiservaringen en -herinneringen kunt koppelen.

Klinkt mooi hè? Maar als ik op het Damrak kijk naar wat de gemiddelde winkel aanbiedt als herrinnering aan Amsterdam word ik niet vrolijk. Het zijn fantasieloze massaproducten die veelal gemaakt zijn in lagelonenlanden. Prullaria, goedkope wegwerpproducten. Hoe is daar een geluksgevoel aan te koppelen?

De comeback van het souvenir

Identiteit en zelfexpressie
Gelukkig is er een kentering gaande. Het souvenir is bezig met een waardeverschuiving van goedkoop prul naar een uniek product dat de moeite waard is om mee te nemen in de kleine cabine-koffer. Souvenirs spelen ook een rol in zelfexpressie en identiteit: door te laten zien waar we geweest zijn en wat we belangrijk vinden laten we zien wie we zijn. Daarom krijgt het souvenir ook een plek in ons interieur, of gebruiken we het als modeaccessoire.

Globalisering en uniciteit
Toerisme is de vierde groeimarkt in de wereldeconomie. In een markt die globaliseert en waar elke winkelstraat gelijk is, zijn we steeds meer op zoek naar unieke ervaringen en daarbij horende unieke aandenkens voor onszelf of de thuisblijvers. We gaan eisen stellen aan uniciteit en aan waar en hoe het souvenir geproduceerd is.

Dit artikel is gepubliceerd op Stylink. Cultuur & Retail organiseert samen met Anna Borsboom van Stylink de jaarlijkse Paris Museum Retail Tours.

Vijf trends in souvenirs

Welke souvenirs showen we vol trots in ons interieur of op onze kleding?

1 – De arty ansichtkaart #print


‘Groeten uit …’ is vervangen door social media; marketing van specifieke locaties verloopt via Instagram. Toch is de ansichtkaart aan het terugkomen, maar nu in exclusievere versies: 3D kaarten met architectonische toppers of kleine verwondermomentjes. De Buenos Aires-kaart is van Label of the Elements.

2 – Verzamelingen #homedeco #fashion


Verzamelingen krijgen steeds meer ruimte in ons interieur. Van bekers tot snowglobes, van magneten tot patches: we verzamelen nog steeds graag onze reizen. In museumwinkels staat de magneet in de top 3; die hard reizigers verzamelen de huisjes van de KLM. De souvenir wordt een home deco-object.

In opkomst: de snowglobe en mini-steden. De tussen-kunst-en-kitch-snowglobe is al een tijdje bezig om weer een plekje in ons interieur te veroveren. Ook zien we meer en meer mini-steden opdoemen. In hout zoals die van Muji, in de vorm van speelgoed of als kleine kunstobjecten.

Onderscheidend zijn kan natuurlijk ook door de beste momenten op je jeans te verzamelen. Met collages van pins, buttons en patches – kleine kunstwerkjes – laat je zien wie je bent.

3 – Traditioneel re-design #delftsblauw #newcrafts


Delfts Blauw is al een tijdje bezig aan een come-back. De Delfts Blauw geïnspireerde collectie van Marcel Wanders in daar een perfect voorbeeld van evenals de nieuwe serie van Heinen Delfts Blauw met Stapel Blauw van Richard Hutten als hoogtepunt. Fantastisch natuurlijk, maar niet per se handig in de koffer te stoppen. De tegeltjes van Story Tiles passen wél gemakkelijk in de koffer maar zijn zwaar. De papieren ‘Tiny Miracles’ vazen van Pepe Heykoop of die van Serax zijn zowel plat als licht in gewicht; ideaal voor in de koffer!

4 – You are here #mapping #locationbased

Location based products. Souvenirs met grafische afbeeldingen, een pentekening van een sky-line, oude kaarten – alles wat verwijst naar een kaart is goed. Kom maar door met die kaarten op servies, dekens, prenten, paraplu’s, t-shirts en mokken. We love where we are!

5 – Local goods #food #hyperlocal

Honing van de daktuinen voor in de kruidenthee van diezelfde daktuinen. Klei uit de polder voor een verzorgend maskertje. Parfum uit Amsterdam, plaatselijk water met een icoontje, een limited edition kunstwerkje… hyperlokaal is het helemaal.

Filed under: Cultuur & Retail, Trends

by

Welke ervaringen heeft een consument en hoe kunnen deze worden toegepast in het museum? Ellen is cultureel-ondernemer en signaleert en combineert trends uit de retail met kennis en ervaring uit de museumwereld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.