Museumwinkel
Leave a comment

MTDay, een gepersonaliseerde blik op museum merchandise

Interview met Mark Botman en Fred van der Laan van MTDay over gepersonaliseerde museum merchandise

Tijdens mijn rit langs het Amsterdam-Rijn kanaal richting het bedrijventerrein van Weesp zit ik te denken hoe ik MTDay zal beschrijven. Ik ben onderweg voor een interview, maar wat voor een bedrijf zijn zij precies? Ik ken MTDay uit de markt met mooi blik voor stroopwafels en pepermuntjes, maar nog niet als een meedenkende leverancier waarmee je ook voor kleinere hoeveelheden kunt samenwerken. De term ‘oude ziel’ komt bij mij op. Het is een bedrijf met een lange geschiedenis als licentiehouder van het Rijksmuseum, het Van Gogh Museum en Mercis voor Nijntje. Het is een vriendelijk, gastvrij bedrijf voor grote en kleine opdrachtgevers en misschien wel een tikkeltje te bescheiden…

Blik is een speciaal verpakkingsmateriaal 

Fred vertelt vol trots over blik: ‘Blik is een prachtig product, omdat je een goed blik nooit wegdoet. Het heeft daarom voor het museum heel veel marketingwaarde. Als jouw merk met een uiting op een blik staat, heeft de koper jarenlang die connectie met het merk. Het blik wordt een home-deco product, het krijgt een nieuwe toepassing in huis als koekblik of in de keuken. Het is ook als verpakking veelzijdig, want je kunt er vrijwel alle producten in kwijt, van snoep, stroopwafels en pleisters tot luxere giftitems als sokken of horloges. Zulke producten krijgen in blik verpakt een bepaalde meerwaarde. En blik is duurzaam, omdat het voor 99% recyclebaar is. Dus als iemand het uiteindelijk wegdoet, is het niet slecht voor het milieu.’

Luxe MTDay verpakking voor sieraden bij tentoonstelling A Love Revolution in het Cobra Museum. Sieraden van 03 Jewelry Amsterdam ism Cultuur & Retail.

Blik ook in kleine oplages

‘Lange tijd konden we een blikken verpakking alleen in grote hoeveelheden leveren van 2.000 of meer. Omdat blik zo populair is, zijn we op zoek gegaan de mogelijkheid om veel lagere hoeveelheden te leveren, zodat ook kleinere musea blik in hun winkelassortiment kunnen opnemen. Dat is ons gelukt, doordat we hier zelf labels met een logo of afbeelding via printing-on-demand kunnen bedrukken. Het succesvolle blikje kunnen we nu in 100 stuks leveren, waarbij je de kleuren en vormen van de blikjes zelf kunt kiezen. Omdat het blikje in Nederland (in huis/ sociale werkplaats) op maat gemaakt en eventueel gevuld wordt, kunnen we deze blikjes heel snel, bij wijze van spreken morgen, leveren. De consumentenprijs voor de blikjes is ongeveer € 3,50 – € 8,95. Je kunt zonder al te veel risico klein beginnen en onderweg bijbestellen. Je koopt daardoor nooit te veel in. We leveren desgewenst de blikjes in een gepersonaliseerde kartonnen display. De meeste blikjes passen zelfs door de brievenbus en zijn goed toepasbaar bij een marketingactie.’

Licenties en semi-private label

Jullie werken veel met licenties. Leg mij eens uit hoe dat werkt? Mark: ‘De kracht zit hem in de combinatie sterk merk en beeldmateriaal. Als een musea beeldmateriaal heeft dat publiekelijk breed bekend is, kunnen wij daar in licentie merchandise-artikelen voor ontwikkelen. Denk aan de amandelbloesem van Van Gogh. Maar voor kleinere musea is dit soort producties ook goed mogelijk. Ze hebben vaak exclusief beeldmateriaal waar echt vraag naar is. Wij vinden het dan spannend om met elkaar te ontdekken welke mogelijkheden er zijn om voor kleine hoeveelheden producten te ontwikkelen met een eigen logo of afbeelding. We zijn dan meer een partner dan leverancier, een rol die steeds belangrijker wordt.’

Semi-private label houdt in dat we voor een museum een product ontwikkelen waarbij wij het ook verkopen via onze kanalen Schiphol, gift-shops, de betere souvenirwinkels en boekhandels en AKO‘s. Het museum krijgt daar dan een royalty over. Een goed voorbeeld is Artis. Artis is niet alleen een sterk merk, het heeft ook veel uniek beeldmateriaal. We hebben in samenwerking met Artis een prachtige kaartenbox gemaakt. Die verkopen we nu ook veel in andere kanalen. We zijn trouwens onze kanalen aan het uitbreiden. We staan sinds twee jaar op de showUp en we hebben een agent voor Nederland en België.’

MTDay maakte samen met Artis een prachtige kaartenbox.

Lage oplages en personaliseren

Welke trends zien jullie?  Mark: ‘Branding is heel belangrijk. Je bezoekt een tentoonstelling en als je na afloop door de winkel loopt, zit je nog in de flow. Wanneer je dan producten ziet met beelden uit de tentoonstelling, is de koopimpuls heel groot. Helemaal als je die producten kunt personaliseren. Dat is de kracht van gepersonaliseerde museum merchandise. Daar heb je wel producten voor nodig die je met een lage MOQ (Minimum Order Quantity) kunt maken. We kunnen dat. We gaan dit in huis doen voor print, mokken en blik. Bijvoorbeeld een porseleinen mok met je eigen print in een oplage van 20 stuks. Of een print in oplage 1 op art-paper, naar keuze in het formaat van A4 tot A2 met magnetische posterhouders van hout.’

Print in oplage 1 op art-paper, in het formaat van A4 tot A2 houten posterhouders.

De Nike’s onder de museum merchandise: personaliseren van prints

Mark: ‘Voor een museum en dierentuin maken we dan een boekwerk waaruit de consument zijn print kiest. Die voegt vervolgens zijn naam toe en bestelt en rekent ter plekke af. Vervolgens printen en versturen wij het gepersonaliseerde product direct naar de consument. Wij verzorgen de productie en verzending en rekenen later met het museum of dierentuin af. Zo hoeven zij dus geen enkele investering te doen. Nike begon ooit met Nike-By-You voor gepersonaliseerde sportschoenen. Wij bieden dit nu aan voor prints van culturele instellingen. Een ideaal ‘branding’ product en voor de meeste van hen nog haalbaar ook!.’

Op de terugweg laat ik mijn fantasie de vrije loop. Wat is er allemaal wel niet mogelijk voor museumwinkels als je in kleine hoeveelheden producten kunt personaliseren? Laten we hiermee niet een tikkeltje te bescheiden zijn.

MTDay. Blik, blok en print actie.

De blik, mok en print actie! 

Zin om zelf bij MTDay te zien hoe jouw museum, kasteel of historisch erfgoed er uitziet op een print, mok of blikje? Op donderdag 26 augustus is het Open Huis bij MTDay en zetten zij jouw logo of artwork gratis op een blik, mok of print.
Je kunt dan meteen samen met Mark en Fred kijken naar hun mogelijkheden voor lage oplages met gepersonaliseerde museum merchandise producten. 
Meld je direct aan met een mail aan Mark van MTDay: info@mtday.nl Je krijgt dan de details van de ontvangst, evenals de instructies voor het meebrengen van jouw artwork.

Het is een vrijblijvend bezoek, dat jou weer wat meer inzicht geeft in de mogelijkheden van gepersonaliseerde museum merchandise producten.

Gepersonaliseerd voor Cultuur & Retail door MTDay.

Interview met MTDay, Mark Botman en Fred van der Laan op 21 januari om 14 uur in Weesp.

Filed under: Museumwinkel

by

Welke ervaringen heeft een consument en hoe kunnen deze worden toegepast in het museum? Ellen is cultureel-ondernemer en signaleert en combineert trends uit de retail met kennis en ervaring uit de museumwereld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.