Wat doe je in een museumwinkel wanneer je een tijdelijke tentoonstelling hebt met één van de meest iconische portretten van Ernesto ‘Che’ Guevara? Welke producten horen daarbij? En hoe wil je dat het publiek zich in de winkel associeert met de Korda tentoonstelling in Cobra?
Portret, mode en reclame
Donderdag 17 maart 2022 opende burgemeester Tjapko Poppens van Amstelveen in het bijzijn van de erven van Cubaanse fotograaf Alberto Diaz Gutiérrez, beter bekend als Korda, de tentoonstelling Korda: Cuba, Che, Glamour. Aan Cultuur & Retail de opdracht om samen met winkelcoördinator Rikkert Beek een productselectie samen te stellen die niet alleen het bekende portret van Che een plek geeft, maar ook de mode- en reclamefotografie van Korda.
Kleuren
Naast boeken over het leven van Che en Korda hebben we gekozen voor een kleine selectie boeken over mode en fotografie, waaronder enkele DIY (do it yourself) fotografieboeken, omdat wij weten dat die goed verkopen. Andere producten zijn Cubaanse koffiebonen, posters met o.a. Che en Parijse modefotografie van Korda, een houten (nep)camera voor kinderen, sieraden, kaarsenhouders in Cubaanse kleuren en een button met Che.
Korda: Cuba, Che, Glamour
Vrijdag 18 mrt 2022 t/m zondag 26 jun 2022, Korda tentoonstelling in Cobra Museum voor Moderne Kunst in Amstelveen.
Wisselende tentoonstellingen combineren in één winkel
Vrijwel tegelijk met Korda startte Humanity End As A New Beginning, tentoonstelling over verhalen en mythen die het einde van de wereld aangeven, ondersteund door de kunstwerken van de Japans-Amerikaanse Yuriko Yamaguchi. Hoe ga je nu in de museumwinkel om met twee of meer wisselende tentoonstellingen die naast elkaar worden geprogrammeerd? In een volgend artikel ga ik hierop in en laat ik zien welke mogelijkheden je hebt.
Humanities End as a New Beginning
Zondag 20 mrt 2022 t/m zondag 19 jun 2022, Cobra Museum voor Moderne Kunst in Amstelveen .