Frank van Norel is Hoofd Bedrijfsvoering van het Universiteitsmuseum Utrecht (UMU). Frank heeft Ellen in 2016 voor het eerst ingeschakeld om de oude museumwinkel te verbeteren. Dat was nog voor de verbouwing, toen de winkel niet veel meer omvatte dan een klein hoekje naast de kassa. Met de plannen voor de verbouwing (2021 gestart) is ook de winkel in een nieuw daglicht komen te staan. Met 45 m2 winkeloppervlak is de winkel 5x groter dan voorheen.
‘Om te zorgen dat we het meteen goed aanpakken, heb ik Ellen vanaf de ontwerpfase bij de nieuwe museumwinkel betrokken. Het gaat dan niet alleen om de inrichting, maar ook om het assortiment. We willen hét onderzoeksmuseum van Nederland zijn en dat ook in de winkel duidelijk maken. Tegelijkertijd zijn we een familiemuseum waar veel gezinnen met jonge kinderen komen én hebben we een Hortus in onze binnentuin, wat weer een heel ander, voornamelijk ouder publiek trekt. Bezoekers van onze Oude Hortus keren regelmatig terug. Vaak hebben ze meer te besteden en zijn ze geïnteresseerd in botanische producten. Daar gaan we zeker meer dan voorheen op inspelen.’
Ellen kijkt met een professionele blik naar wat een museumwinkel nodig heeft
‘De rol van Ellen is in onze plannen voor de nieuwe museumwinkel onmisbaar. Om te beginnen kijkt zij met een professionele blik naar wat een museumwinkel nodig heeft, wat bezoekers, die net uit het museum of de Hortus komen, zouden willen kopen. Ellen helpt ons keuzes te maken in het assortiment en bij de productontwikkeling. De oude winkel kreeg steeds meer het karakter van een Blokker, maar dat paste helemaal niet bij ons. We willen exclusievere producten en beslist ook een aantal producten in eigen beheer ontwikkelen die aansluiten bij de museale beleving. Ellen kent de juiste partijen hiervoor en weet hoe we de valkuilen vermijden. Haar ervaringen met andere museumwinkels zijn dan heel welkom. Daarnaast heeft ze voor ons ook een financieel rekenmodel voor de winkel ontwikkeld. Bestaande retailmodellen missen de museale context. Ellen heeft die toegevoegd. Daarmee krijgen we meer zicht en grip op omzet- en margecijfers, de conversie per bezoeker en het gemiddelde bonbedrag per aankoop. Dit relateren we dan aan de producten en productgroepen, zodat we veel beter kunnen sturen op het assortiment, het leveranciersbeleid en het inkoopbeleid. Alleen zo kunnen we een professioneel retailbeleid voeren.
Adviseren op winkelinrichting en assortimentskeuze
In juli 2023 moet de verbouwing klaar zijn en gaan museum en winkel weer open. Voor de winkel betekent dat, dat we na de zomer beginnen met inkopen en inrichten. Ellen heeft in een plan al de strategische kaders uitgewerkt. Straks gaat zij ons ook helpen met de praktische uitvoering. Denk daarbij ook aan zaken als visual merchandising en belichting. Daar hebben wij zelf onvoldoende verstand van, het is echter wel essentieel voor je winkelformule en koopimpulsen. En na de opening zal zij ons blijven adviseren op winkelinrichting en assortimentskeuze . Ellen is een kritische, maar ook rustige persoon die haar boodschap goed kan overbrengen. Dat werkt heel goed binnen onze organisatie. Ze heeft ons op het juiste spoor gezet. Ik zie de opening van de nieuwe winkel dan ook met veel vertrouwen tegemoet’.