Museum & product, Museumwinkel
Leave a comment

Kosmogonie. Een nieuwe wereld van producten in Cobra

In 2022 bracht het Cobra Museum voor Moderne Kunst twee belangrijke tentoonstellingen: Het andere Verhaal (vanaf maart 2022) en Kosmogonie (vanaf oktober 2022). Beide tentoonstellingen brachten ons naar Afrika, van Noord-Afrika naar West-Afrika. Dat maakte het voor ons uitdagend om met Kosmogonie aan te sluiten op Het andere verhaal. Om van twee verschillende uitstralingen in de winkel één geheel te maken. We hebben dat gedaan zonder al teveel aanpassingen te hoeven verrichten.

Ontstaan van de aarde en het heelal

Kosmogonie betekent letterlijk de beschrijving of theorie over het ontstaan van de aarde en het heelal. Een tentoonstelling hierover vergt dus serieus onderzoek naar producten uit deze landen, geproduceerd onder goede omstandigheden en passend in de woonkamers en levens van het museumpubliek. Voor dit onderzoek heb ik samengewerkt met Anna Borsboom van Stylink.

Geen wereldwinkel, maar hip West-Afrika

We zijn ook op zoek gegaan naar jonge ontwerpers. Hoe kijken zij met hun ogen naar een nieuwe wereld? Welke schatten kunnen zij ons, museumwinkels, bezorgen, schatten waar de grote retailers nog niet bij kunnen? Waar vind je die producten? Daarvoor moet je uit je comfortzone komen, van de gebaande paden af. Het bracht ons naar heel hippe merken, zoals Chateau Rouge in Parijs, Hotel Terminus Nord en African Socs, maar ook naar de Dappermarkt in Amsterdam en Little Africa in Parijs. We wilden geen Wereldwinkel, we wilden vooral laten zien hoe vreselijk hip West-Afrika is en welke ambachtsvormen daar vandaan komen.

    Museumwinkel als volwaardige conceptstore

    Samen met visual merchandiser Marieke Lucassen vormden we de museumwinkel van Het andere verhaal van Noord-Afrika naar de kleuren van Kosmogonie in West-Afrika. Uiteraard ook corresponderend met de vormgeving van de tentoonstelling in het Cobra Museum zelf, ontwikkeld door Renata Alvares.

    Nieuwe sfeer met beperkte middelen

    De reacties van de bezoekers zijn enthousiast. Het lukte steeds weer om ook met beperkte middelen (door hergebruik van oud interieur of tentoonstellingsblokken) een nieuwe sfeer te creëren die past bij de tentoonstelling. Daarnaast komt het publiek direct in aanraking met originele producten uit Afrika, veelal duurzaam geproduceerd door zelfstandige (vrouwelijke) ondernemers, en geven we een plek aan jonge startende ontwerpers.

    Originele producten uit Afrika

    Boek “African Artists” bij de tentoonstelling.

    Denen in Cobra

    Op 26 januari luidde Het Cobra Museum het jubileumjaar van de Cobra-beweging in met de officiële opening van een bijzonder drieluik met Deense moderne kunst. Het werd een avond gevuld met inspirerende woorden een muzikale performance, kunst en heel veel Denen. Van 27 januari t/m 14 mei 2023 is de tentoonstelling “Wij kussen de aarde” te bezoeken.

    Filed under: Museum & product, Museumwinkel

    by

    Welke ervaringen heeft een consument en hoe kunnen deze worden toegepast in het museum? Ellen is cultureel-ondernemer en signaleert en combineert trends uit de retail met kennis en ervaring uit de museumwereld.

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.