Museum & product
Leave a comment

Museum Connections 2023 in Parijs

Zoals elk jaar staat januari voor mij in het teken van 2 beursbezoeken in Parijs: Museum Connections 2023 en Maison & Objet. Dit jaar geen museumretailtour, maar wel de opdracht aan mijzelf om uitgebreid te kijken naar waar het met museumretail naartoe gaat. 

Mijn ontdekkingsreis startte op woensdag de 18e met Museum Connections 2023. De eerlijkheid gebied te zeggen dat MC geen bruisende, inspirerende plek is. Maar wel goed om je Nederlandse collega’s te ontmoeten, zoals de vele Nederlandse leveranciers van museummerchandise. Altijd leuk en leerzaam om even bij te praten en te zien waar iedereen mee bezig is.

Een van mijn favorieten op Museum Connections 2023: geborduurde kralen tasjes van Sophie Cano.

6 thema’s voor de museumwinkel

Museum Connections stond dit jaar in het teken van 6 thema’s voor de museumwinkel:

  1. Diversiteit en betrokkenheid
  2. Co-lab (samenwerking) met een kunstenaar en museum
  3. Ecologische verantwoordelijkheid
  4. Kinderen
  5. Lokale producten
  6. Welzijn

Volwaardige conceptstore

Binnen deze thema’s presenteerden diverse leveranciers in de pop-up shop op de beursvloer allerlei gecureerde producten. De onderliggende gedachten was ook om te laten zien dat de museumwinkel inmiddels een volwaardige conceptstore is geworden die nadenkt over de veranderende zorgen van haar bezoekers.

Zelf vond ik de presentatie van de 6 thema’s nogal mager en daarmee afbreuk doen aan de gedachte dat producten extra waarde kunnen creëren en een goed verhaal vertellen wanneer je ze goed presenteert. Daarentegen was ik heel enthousiast over de productkeuze van de internationale jury van retailprofessionals (waaronder het Rijksmuseum en Wereld Musea) uit de 6 thema’s.  Daarom laat ik hieronder een productselectie zien met per leverancier een korte toelichting.

Diversiteit & betrokkenheid

Bij het thema Diversiteit en Betrokkenheid werd een armband van MADE51geselecteerd door de jury. Wat mij betreft een absolute parel op de MC 2023. Alle producten van MADE51 zijn beeldschoon en handgemaakt. Elk product dat MADE51 verkoopt, helpt een vluchteling bij te dragen aan de economie van het gastland en versterkt de banden met de lokale samenleving.

Check de site van MADE51. Ook kleinere musea vinden er heel mooie producten voor hun museumwinkel. MADE51 is opgericht door de Verenigde Naties.

Co-lab (samenwerking) met een kunstenaar en museum

Inoui Editions (luxe textiele accessoires) en de Bibliothèque Nationale de France ontwikkelde een reeks van 13 sjaals voor de heropening van de Richelieu-site, de historische bakermat van de Bibliothèque Nationale de France. De collecties van de BnF vormen de inspiratiebron voor deze luxe sjaals; die het samengaan van erfgoed en modern ontwerp tonen.

Co-lab Inoui Editoins X BnF.

Ecologische verantwoordelijkheid

LOQI bags is een betrouwbare en bekende leverancier in de museumwinkelwereld. De tasjes zijn altijd goed voor de verkoop: vrolijk, handig en tegen een goede prijs-pretverhouding. LOQI Bags is door de jury gekozen om zijn 100% gerecyclede materialen. LOQI wordt geproduceerd uit door GreenCircle geregenereerde polyestervezels of textielafval. Recycling is onbeperkt. De GreenCircle technologie maakt de cirkel rond – letterlijk!

LOQI Bags

Kinderen

In het thema Kinderen selecteerde de jury de Franse uitgeverij Mimus Editions met het boekje “How to drag your parents to the museum”. Het boekje zit vol met familie-activiteiten (bingo, grapjes, tekenen) maar stimuleert vooral samen ontspannen en plezier hebben in het museum.

Mimus Editions is een bekende op MC. Mooi uitgegeven boekjes, grafisch een plezier. Helaas zijn veel boekjes alleen voor de Franse markt. Een klein deel van hun collectie is in het Engels en zeker de moeite waard voor Nederlandse musea met Engelstalige bezoekers.

Mimus Editions met het boekje “How to drag your parents to the museum”

Lokale producten

‘Made in locally’ is de term die in de pop-upshop werd gebruikt; voor Museum Connections een goed moment voor Le chauvinisme français. De jury heeft voor dit thema een notebook geselecteerd van de makers van Carnet Chouette in de collectie Brume. Dit notebook heeft een omslag van een zeefdruk uit het atelier van Blandine Imberty uit Parijs en is in eigen beheer uitgegeven. Aan iedere productiefase is veel aandacht besteed. Elk notebook is een uniek, verfijnd object om je dagelijkse leven iets bijzonders mee te geven. De notebooks zijn slechts in een beperkte oplage te koop.

Notebook van Carnet Chouette in de collectie Brume.

Welzijn

Voor het thema Welzijn is gekozen voor een decoratieve stadskaart, geïllustreerd door Anna van Tokiko. De keuze van het product kan ik zelf niet helemaal matchen met het thema welzijn en het is wel vrolijk.

Poster van stad door Tokiko.

Mijn eigen favoriete museumproducten van Museum Connections 2023

Er waren 3 producten waar ik zelf heel bij van werd.

De geborduurde kralen tasjes van Sophie Cano.

De koekjes van La Sablesienne zijn oogstrelend mooi. Goed voor jezelf en als origineel cadeau voor een ander.

En ik wil toch ook nog even de aandacht schenken aan Lanzfelds potloden en pennen, goed geëtaleerde kleine schatten.

Mijn eigen favorieten: de kralen tasjes van Sophie Cano (links) en de mooi verpakte koekjes van La Sablesienne.
Lanzfeld MC 2023 _ aandacht voor presentatie van pennen.

Ook een keer naar Museum Connections in Parijs?

Museum Connections is elk jaar half januari in Parijs. Precies 2 dagen voor Maison & Objet. Als je goed plant, kun je 1 dag naar MC en 1 dag naar M&O. Dan heb je beide beurzen gedaan. Dat is wel flink doorwerken maar zeker de moeite waard.

Tot Museum Connections 2024!

Filed under: Museum & product

by

Welke ervaringen heeft een consument en hoe kunnen deze worden toegepast in het museum? Ellen is cultureel-ondernemer en signaleert en combineert trends uit de retail met kennis en ervaring uit de museumwereld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.