Museumwinkel
Leave a comment

Herinrichting museumwinkel Eye Filmmuseum

Eye herinrichting winkel

Het Eye heeft inmiddels een iconische plek in de skyline van de Amsterdamse IJ-Promenade en is ook wereldwijd een toonaangevende museale omgeving. Film wordt er bewaard, getoond en beleefd. Rond een half miljoen bezoekers komen jaarlijks naar het Eye om daar film te kijken, onderwijs te krijgen, onderzoek te doen, te lunchen of dineren en om naar de bijzondere winkel te gaan voor een speciaal boek, een tweedehands dvd of een filmgadget voor zichzelf of als origineel cadeau. 

De inrichting van de winkel was sinds de opening van het gebouw in 2012 niet meer aangepast. Door de grote hoeveelheid bezoekers was er inmiddels meer effectieve presentatieruimte nodig, een herinrichting van de museumwinkel van Eye dus. Een belangrijke voorwaarde van Eye voor de verbouwing van de museumwinkel was dat we binnen de huisstijl bleven en dat de schil van de winkel, de wanden, in stand moesten blijven.

Links ontwerp Marieke Lucassen, rechts uitvoering in de winkel.

Plan van Aanpak herinrichting museumwinkel

We zijn daarom begonnen met een Plan van Aanpak, opgesteld samen met de shopmanager Marjan Vos. We hebben gekeken naar welke productgroepen door de jaren heen een juiste plek hadden gevonden, welke producten meer in het zicht moesten komen om beter te verkopen en welke presentatiemiddelen nog een functie hadden en welke vernieuwd moesten worden.

Het middenmeubilair was gedateerd en voldeed niet meer aan de wensen. Het bezoek kon er niet lekker doorheen bewegen (flow door de winkel) en de meubels waren iets te laag (geen goede grijphoogte). We hebben ze vervangen door nieuwe, verrijdbare kasten. Voor de juiste kleur, maat en vormgeving hebben we overlegd met de architect van het Eye. De nieuwe meubels leidden ook tot een herpositionering van een deel van het productassortiment.

Door de extra ruimte meer in thema’s presenteren

Door de extra ruimte op de nieuwe meubelen konden we meer in thema’s presenteren (visual merchandising) en er kleine verhaaltjes bij vertellen waardoor de producten context kregen en zo extra waarde creëren. Wat dit project voor de herinrichting van de museumwinkel van Eye vooral interessant maakte, is dat het bijzondere assortiment producten samengesteld door Marjan Vos, nu meer tot zijn recht komt.

Met dank aan Atelier Alkema (huisstijl bewaking), Marieke Lucassen (ontwerp en visual merchandising), meubelmakers WiKo en de liefde van Marjan van het Eye voor haar bijzondere winkel.

Eye Filmmuseum, IJpromenade 1, Amsterdam

Filed under: Museumwinkel

by

Welke ervaringen heeft een consument en hoe kunnen deze worden toegepast in het museum? Ellen is cultureel-ondernemer en signaleert en combineert trends uit de retail met kennis en ervaring uit de museumwereld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.