De missie van Hortus botanicus Leiden is een groene schatkamer zijn. De winkel hoort daarvan een afgeleide te zijn. Dat vraagt om een frisse blik op het huidige productassortiment en de winkelinrichting en op een actueel inzicht in de cijfers. Voor beide vragen hebben we een workshop en training over productassortiment en winkelcijfers georganiseerd. Het commercieel management, het hoofd van de winkel en het winkelpersoneel namen hieraan deel.
Productassortiment en winkelinrichting
Wat maakt een winkel een groene schatkamer? We zijn vanuit deze vraag begonnen met een analyse van wat de winkel nu te bieden heeft aan producten en wat moeten we doen om zo dicht mogelijk bij de missie aan te sluiten. In andere woorden: hoe kan de hortuswinkel de passie voor planten en de kennis voor mens en natuur delen met haar publiek?
We starten deze training altijd met een inspiratierondje door de winkel. We beginnen bij de entree: wat ziet jouw publiek? En zo lopen we de hele winkel door met de ogen van ons winkelpubliek. Heel leerzaam. Vervolgens vertellen de deelnemers aan de hand van 5 producten die ze zelf hebben uitgekozen waarom zij vinden dat deze producten passen bij de Hortus. We betrekken daarbij uiteraard ook de diverse doelgroepen, het assortiment en thema’s waarmee je in de winkel kunt werken. Ieder blok van de training helpt om vanuit verschillende invalshoeken te kijken naar de winkel en het assortiment. Door de verschillende invalshoeken leer je te kijken vanuit de bezoeker, de doelgroepen en de missie van de hortus.
Doel is dat de deelnemers gezamenlijk de uitgangspunten bepalen voor een kernassortiment dat past bij de missie en de visie van de Hortus en zijn publiek. Een nieuwe, helderde focus op het productaanbod dat aansluit op de (huidige) doelgroepen en de missie/visie van het museum. De training heeft geresulteerd in duidelijke thema’s in de winkel, een kleiner productassortiment dat sneller kan rouleren, waardoor je vaker kunt vernieuwen, je bezoekers eerder verrast en je voorraad kleiner blijft wat financieel gunstiger is. Kortom, een winkel die past bij een groene schatkamer.
‘Meten is weten’ – commerciële analyse van de Hortus-winkel
En daarmee komen we bij de workshop die we ook hebben gehouden met het commercieel management, het hoofd van de winkel en het winkelpersoneel. Een analyse van bezoekcijfers, verkoopcijfers, omzet, marge en voorraad. Vaak ontbreekt het museumwinkels namelijk aan het juiste inzicht om beter financieel beleid te voeren en de bijdrage van de winkel aan het totaalresultaat van het museum te vergroten. En dat is zonde, want er is veel meer mogelijk dan met denkt.
In de workshop kwamen deze cijfers en aspecten voorbij:
- Financiële rapportage samenstellen over de afgelopen 3 jaar
- Advies opstellen voor de komende 2 jaar
- KPI’s definiëren voor de Hortus-winkel voor het komende jaar
- Advies over voorraadbeheer en de omvang van productgroepen (groter, kleiner)
- Advies over de prijsstelling van de winkel en daarmee het imago van de winkel*
- Advies over welk deel van het assortiment geschikt is om een eigen productlijn(en) mee te starten
* Veel museumwinkels hebben een teveel aan goedkope producten. Dat leidt ertoe dat mensen sneller een goedkoop product kopen (bijvoorbeeld als herinnering) en het duurdere laten liggen. Daarnaast hebben goedkope producten een negatieve invloed op het imago van de winkel en uiteindelijk het museum zelf. Een evenwichtige prijsopbouw leidt tot hogere omzetten, hogere marges en een beter imago.
Met de financiële analyse en de adviezen hebben we in de workshop een solide basis gelegd voor een stappenplan naar een productassortiment, samenstelling en prijsstelling. De financiële analyse geeft de deelnemers aan de workshop de mogelijkheid aankopen van het assortiment beter te beoordelen, passend bij de doelstellingen en commerciële en thema’s van de Hortus-winkel.