Museumwinkel, Retailtours
Leave a comment

Antwerpse musea op retailtour in Amsterdam

Met de opening van het Rubenshuis in 2024 voor de deur wilden collega’s uit Antwerpen wel eens zien hoe Amsterdamse musea ‘het’ aanpakken, met de nadruk op productselectie en -ontwikkeling. Tijd dus voor een retailtour langs het Van Gogh, Rijks, Rembrandthuis en Groote Museum Artis. Maandag 4 september kwamen 8 collega’s van Stad Antwerpen (Fotomuseum, Rubenshuis, Modemuseum, het Middelheim en de afdeling Marketing & Inkoop) om 9.30 uur aan op het Centraal Station in Amsterdam voor een dag vol kijken, luisteren, denken en ervaren.

We startten de retailtour bij het Van Gogh museum waar logistiek manager Peter Dusch ons hartelijk ontving en vertelde over de vele bezoekers die het Van Goghmuseum ontvangt en de logistieke exercitie die bij zulke aantallen nodig is. Verder ging Peter uitgebreid in op de inrichting van de winkel in de centrale hal waar een koffiecorner (genaamd de Zonnekoek) en een museumshop een plek hebben in deze open ruimten. Een opvallende keuze zijn de zelf-scan kassa’s waar we met de groep bij stil hebben gestaan. Deze kassa’s lossen niet alleen een personeelsprobleem op, de conversie gaat ook omhoog en het personeel kan meer service op de vloer leveren. Daarna hebben we de collectie exclusieve producten van het van Goghmuseum bewonderd en goed gekeken naar de verschillende prijzen in de productgroepen. Er is voor iedere klant, bezoeker (toerist) iets te vinden. En de kleuren goud, geel en blauw zijn heel mooi gebruikt op iedere presentatietafel.

We leerden over up-cyclen en over het verminderen van de keuzes!

Producten up-cyclen!

Vanuit het Van Gogh was het een korte wandeling over het Museumplein naar het Rijksmuseum waar Sonja Feitsma, Hoofd Retail, en Suzan Krabben, category-manager, ons opvingen met een kopje koffie en een steengoed verhaal over hoe het retailteam keihard bezig is om zo veel mogelijk maatschappelijk verantwoorde producten te ontwikkelen en in te kopen. Daarbij toetsen zij alle nieuw te ontwikkelen producten aan de kernwaarden van het Rijks. We leerden over up-cyclen en over het verminderen van de keuzes. Maar ook over de branding van het Rijksmuseum op totebags. Want wil je iets doen met je logo, doe het dan goed! En doe af en toe iets exclusiefs.

We sloten het bezoek af met een heerlijke lunch in het Rijks, genaamd ‘Stil leven’: een zalig soepje en een gezond broodje met wat fruit ernaast op een zwart tableau.

Omgaan met drukte in je museumwinkel

Na de lunch vervolgden we de retailtour in het Rembrandthuis. We liepen eerst een audiotour door het vernieuwde Rembrandthuis, waar heel veel aandacht is voor de doelgroep blinden en slechtziende. Daniella Bruinsma, winkelcoördinator van het Rembrandthuis, heeft ons verteld over haar productassortiment en, met haar bijna 40 jaar kennis en ervaring,  wat er zo al veranderd is de laatste jaren. Verder ging zij in op hoe je kunt omgaan met drukte in de winkel en de productkeuzes die bezoekers maken.

De keuze voor de producten is verrassend en zelfs humoristisch

Tot slot bezochten we het Artis Groote Museum. Daar zijn we ontvangen door Nikki Laros, productontwikkelaar en inkoper bij Artis. Zij heeft samen met haar collega Violet Wanrooij de winkel van het Groote Museum ingericht. Dat is een bijzonder museum, waar de relatie van de mens tot de natuur centraal staat. Je bezoekt dit museum als een filosofisch gesprek. Dit thema moest zeker ook terugkomen in de verbouwde winkel. Nikki en haar team hebben daarbij goed gekeken naar de locatie van de retail (die hebben ze gewijzigd t.o.v. het eerste plan) en de keuze van de meubels: heel simpele presentatietafels van bladen op schragen.

De keuze voor de producten is ook verrassend en zelfs humoristisch. Het menszijn komt terug in een grappige collectie Boob-bordjes, maar ook in gekke geuren zeepjes en sokken in verschillende kleuren huid. Dit bezoek aan het eind van de tour leerden ons allemaal dat je niet alleen een heel goede museumshop kunt hebben met eigen ontwikkelde producten, maar dat goed sourcen van producten ook een bijzondere museumwinkel kan opleveren.

Op naar 2024, het Rubensjaar in Antwerpen

Ter afsluiting van de retailtour hebben we samen, onder het genot van een bitterbal en een drankje, de leermomenten van de dag opgehaald en dat waren er heel veel! Stof tot nadenken en ter inspiratie, waarmee we allemaal weer aan de slag kunnen met nieuwe ideeën en monumentale plannen voor het Rubensjaar 2024 in Antwerpen. Dank aan alle musea en collega’s die hun tijd en kennis hebben gedeeld. Zonder elkaar kunnen we niet leren en groeien.

Missie geslaagd!

“We hebben er enorm van genoten en de hoofden van alle deelnemers zaten vol inspiratie. Er zijn bij de brand managers ook enkele “kwartjes” gevallen. Het enthousiasme is groot. Missie geslaagd 😉 Nogmaals hartelijk dank en alvast tot in november op de Cultuur Retail Netwerk Dag!”

Bieke D’Exelle, Coordinator Ticketing & Retail at City of Antwerp

Meer weten over duurzaamheid en maatschappelijk verantwoorde producten? Kom dan 20 november naar de Cultuur Retail Netwerk Dag.

Filed under: Museumwinkel, Retailtours

by

Welke ervaringen heeft een consument en hoe kunnen deze worden toegepast in het museum? Ellen is cultureel-ondernemer en signaleert en combineert trends uit de retail met kennis en ervaring uit de museumwereld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.