Museum & product, Trends
Leave a comment

Zo zien we de trends van Maison & Objet 2024 terug in de museumwinkel

Half januari is het voor mij altijd beurstijd in Parijs met Museum Connections en Maison & Objet. De opdracht die ik mij zelf dit jaar heb gegeven is om de trends van vooral Maison & Objet 2024 goed te vangen en terug te brengen naar producten, kleuren, vormen en ideeën waarmee je voor de museumwinkel aan de slag kunt. Voor dit artikel heb ik een hele serie producten uitgezocht die deze trends volgen en in vele museumwinkels perfect passen. Laat je inspireren en kijk wat goed bij jou past.

Hoe vertalen we deze thema’s van Maison & Objet naar de museumwinkel? Ik heb geprobeerd voor de thema’s Deep Sea en Meta Vegetal de combinaties van kleuren en vormen te vangen in een assortiment dat je ook kunt verkopen in je winkel. Daarnaast laat ik je producten zien die ik gespot heb op Museum Connections en die de moeite waard zijn om nader te onderzoeken. Alle producten hebben een relatie met de natuur. Sommige zijn duurzaam of van lokale leveranciers.

Natuur blijft een belangrijk thema voor het interieur, vooral door de fascinerende vormen die de natuur ons schenkt. Doe er nog een laagje cinematografische verbeelding overheen en dan krijg je schitterende presentaties. Elizabeth Leriche heeft voor Maison & Objet in de ‘What’s New ruimte’ drie ecosystemen vormgegeven en overgoten met futuristische en fantasievolle beelden. De namen van de drie ruimtes verbeelden de eigen sfeer van iedere ruimte: Meta Vegetal, een weelderige, fantasievolle Jungle, Deep Sea,ontstaan uit de pijllozediepte van de oceaan, en Mineral Desert, met zijn warme vredige kleuren die uitnodigen tot stilte.

Maison & Objet 2024

Het thema Deep Sea van Maison & Objet 2024 is voor dierentuinen, natuurhistorische musea of sommige universiteitsmusea een geweldig goed thema voor een andere kijk op je productassortiment. Een paar voorbeelden.

Het boek van Taschen ‘Cabinet of Natural Curiosities’ is een bekende en geeft de grimmige vormen het koraal goed weer, ook de kleur oranjerood past goed in deze combinatie. 

Het rode roze met de wat meer ronde vormen notebook van het Nederlandse A-Journal is daarbij uit de pas, maar wel een toegankelijk product voor onze bezoekers. Pssst: A-Journal werkt nu samen met het Singer museum in Laren en wil graag helpen met een gepersonaliseerde collectie voor musea. 

De beker met vormen van zeewier past goed in deze kleuren combinatie en is van Bloomingville.

De vaas van Sheyn met de naam Bloz is 3D geprint van natuurlijke ingrediënten. De productie is volledig digitaal met weinig afval. De vorm blob en de geribbelde structuur en de kleuren oranje, geel en een beetje roze van de vaas passen goed bij de diepte en de magie van de oceaan.

Het thema ‘Oceaan’ kwam ik ook tegen op de stand van &Klevering. Hun kleurencombinatie gaat meer richting geel, blauw en groen en biedt samen met de vormenstructuur van de vaasjes genoeg inspiratie om er een productassortiment omheen te bouwen. Ik heb er ook wat producten vanuit Parijs bij gesprokkeld. De vaasjes en kandelaar (plaatje links) en de schelpenschaal (plaatjes linksonder) komen van &Klevering

De tas heb ik gespot bij het museum Art Decoratief bij de Iris van Herpen tentoonstelling. De tas komt uit de deep see collectie van Fuguku en is van 100% gerecycled polyester. De orderwaarde is hoog, maar ik vond de tas te goed om niet mee te nemen in deze presentatie. De tas wordt als een zee-egel met stekels verkocht. Geef je de tas gewicht dan ontvouwen de stekels zich!

De prachtige poster van fossielen is van het duurzame Zwitserse merk Common Modern. Hen kwam ik tegen op de beurs van Museum Connections. De poster is digitaal geprint, met respect voor de planeet. Common Modern maakt ook gepersonaliseerde schriftjes voor musea. 

De liefste vondst op Museum Connections was het merk Scrollino . Kleine kartonnen doosjes die je verrassen met of een klein verhaaltje zoals het Aquarium of met een lang vel papier waarop je verder kunt tekenen. Te leuk!

Maison & Objet 2024

We kunnen in de (museum)winkel nog steeds niet genoeg krijgen van Ernst Haeckel en zijn prachtige illustraties uit de natuur. Naast het boek van Taschen nog een keer een tasje van het Indonesische merk Fuguku in de geweldige kleuren roze, rood en wit.

Meta Vegetal, een weelderige, fantasievolle Jungle, zoals Elizabeth Leriche zelf zegt. Meta Vegetal is inderdaad meta. We zien veel verschillende patronen bij elkaar gebracht. De glimmende kleur groen van een gouden tor combineert met goudgeel en fuchsia roze. Deze trend biedt bijvoorbeeld leuke kansen voor een hortus of kunstmuseum. Natuur is overal, dus combineer er vooral flink op los. Maar houd je wel aan het principe van een vast kleurschema. Hier is dat groen, fuchsia roze en wat goudgeel.

Deze presentatie laat goed zien dat je verschillende patronen naast elkaar kunt gebruikt, mits ze in hetzelfde kleurschema zitten. Het Nederlands merk Studio ROOF  heeft verschillende patronen in een decoratieve levensboom verwerkt. Niet voor niets met de naam ‘Tree of life by ilya. Deze fuchsiavaas is van Bloomingville en geeft wat mij betreft een goed accent in al dat jungle groen.

Maison & Objet 2024

Het merk Piccollo past goed in de museumwinkel of hortus. Een doosje met zaadjes in een grafisch mooi vormgeven verpakking, leuk om te geven, te versturen en te laten groeien. Natuur kan ook in de eenvoud zitten.

Minder patronen maar wel veel natuur en vrolijke kleuren kwam ik tegen bij &Klevering op Maison & Objet 2024. Het kleine gifgele paddenstoelen vaasje samen met de hard roodoranje vaas zijn een goede tegenhanger van al het kevergroen en fuchsia. Alle producten hierboven komen van &Klevering.

Het merk Fragment Paris stond wat verscholen op de Museum Connections maar was wel genomineerd voor de prijs ‘beste product’. De blaadjes komen van vooraf geselecteerde bomen uit verschillende buurten in Parijs. De blaadjes worden zorgvuldig gedroogd en daarna zeer precies geplakt en van een nummer en een naam voorzien. Zo bouw je een herbarium op: een gedroogde plant, op papier vasthechten, met een botanische naam, de vindplaats, datum en naam van de verzamelaar eronder. Ieder museum kan zich melden bij Fragment en zijn eigen boomblaadjes laten inlijsten en zo in de verzameling landen van een particulier herbarium. 

Eerder in dit artikel schreef ik al over de poster van Common Modern. Nu nog wat meer aandacht voor Common Modern uit Zwitserland met een opvallend kleur gebruik en motieven uit de natuur. De schriftjes waren met Zwitserse precisie afgewerkt en zijn in alle kleuren en vormen goed te combineren. 

Maison & Objet 2024

Parijs en Maison & Objet 2024 hebben hun belofte weer volledig waargemaakt. Wat een inspiratie, wat een verscheidenheid. Juist als je al die producten en trends bij elkaar ziet, besef je hoe goed iedereen bezig is en hoeveel kansen dat biedt om er je eigen draai aan te geven voor jouw museumwinkel. Het waren vier intensieve, maar prachtige dagen.

Ga je mee naar Maison & Objet in september?

In september ga ik weer naar Maison & Objet, samen met Anna Borsboom. We denken aan een programma van 1 dag Maison & Objet en 1 dag Parijse museumwinkels. Als je denkt, daar heb ik interesse in, laat het ons weten, dan houden we je op de hoogte. Als je je opgeeft, ben je nog tot niets verplicht. We willen vooral kijken of we met een clubje geïnteresseerden in cultuur & retail een inspirerende trip kunnen organiseren.

Ik heb interesse in de Cultuur & Retail Tour Parijs september 2024. Houd mij op de hoogte >

Filed under: Museum & product, Trends

by

Welke ervaringen heeft een consument en hoe kunnen deze worden toegepast in het museum? Ellen is cultureel-ondernemer en signaleert en combineert trends uit de retail met kennis en ervaring uit de museumwereld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.