TREND PRESENTATIE THE FUTURE MUSEUM
TREND PRESENTATIE THE FUTURE MUSEUM in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. De waarden van de huidige musea dateren uit de 19e eeuw. Het gaat om het verzamelen en tonen van objecten. Maar zijn deze waarden nog wel houdbaar in de 21e eeuw? Is verzamelen nog een...
Start met BIG DATA
START MET REGISTREREN VAN JE BEZOEKERS; START MET BIG DATA. Vrijwel alle ‘gewone’ winkels proberen met hun bezoekers en kopers een relatie op te bouwen. Als consument kies je er zelf voor of je dat wilt. Maar als je dat doet, weet de retailer zeker dat...
START POP-UP NOW 2015
Hoe het fenomeen pop-up retail van speeltje en pleister op leegstandslocaties uitgroeit tot een serieuze business. Smaak- en spraakmakende ondernemers blazen winkelgebieden en winkelcentra nieuw leven in. Verslag van een inspirerende dag. Pop-Up is serieuze business. ...
Museum van de 21ste eeuw
Het museum van de 21ste eeuw. Museum Fondation Louis Vuitton is een gloednieuw totaalmuseum in Parijs. Een cultuurcentrum met een wisselwerking tussen de stedelijke omgeving en de mogelijkheid om cultuur te ontvangen en de ruimte te geven. Het startpunt voor de...
Verzamelingen van resten uit de natuur
Jagers en verzamelaars Verzamelen is van alle tijden. Onze voorouders worden niet voor niets ‘Jagers en Verzamelaars’ genoemd. De privécollecties verzamelingen die ik de laatste tijd spot in woonbladen, livestyle pagina’s van dagbladen en op Pinterest zijn...
Meer winkelbeleving door nieuwe winkelformules
Nederlandse consumenten krijgen steeds meer winkelbeleving door nieuwe winkelformules. Deze vernieuwing verandert de retailmarkt in Nederland structureel. Wat betekent dit voor de museumwinkel? Consumenten vinden vaker een uitgebalanceerd productassortiment, service...
DDW14. Zuiderzeemuseum en Veenhuizen inspireren
Afgelopen week bezochten wij de Dutch Design Week in Eindhoven. Een volle week designers, ideeën en ontmoetingen. En Collectie Veenhuizen en het Zuiderzee Museum. Een kort verslag van 2 hoogtepunten: de LAS-TIG fiets en Weer Blauw. Social Design Collectie Veenhuizen...
CultureNordic
CultureNordic heeft de beste Scandinavische producten van musea, designers en kunstenaars verzameld in één webshop. Het idee achter de CultureNordic webshop is dat wat ons gelukkig maakt, is gebaseerd op een (universele) behoefte naar een culturele historisch context...
Prikkel de Koopknop. Kansen voor het fysieke winkelspel in 2020
Prikkel de Koopknop. Kansen voor het fysieke winkelspel in 2010. Boek over retail geschreven door Carin Frijters, (2012). Prikkel de Koopknop in het kort. Prikkel de Koopknop (PdK) is geschreven in een retaillandschap dat razendsnel aan het veranderen is. Het...
Verkoopautomaat om aandacht te krijgen voor je merk
Half juli stond er in NY plotseling een verkoopautomaat van Nike op straat. Je kon er Nike-producten kopen en betalen met je Nike Fuelband. Wat was dit? De automaat stond steeds ergens anders – social media gaven aanwijzingen. Een prachtige manier om aandacht te...
Veranderende functies in retail
De klassieke retail functies zijn langzaam aan het verschuiven. Een uitgever wordt een retailer, het museum wordt ‘een decorateur’ en retail gaat start met cureren van producten als ware het een museum. De lezer van het tijdschrift Frame kan zich helemaal in de...
Museum van de ghetto-cultuur
Een museum en onderneming in Parijs gewijd aan de ghetto-cultuur. Le Comptoir Général. Succesvol museum én onderneming tegelijk. Le Comptoir Général is in de eerste plaats erfgoed met een energiek verhaal. Het is de kruisbestuiving tussen erfgoed en cultureel...