Een fusie van belangen
Het Cultureel Retail Netwerk is in 2021 gestart als een nieuw initiatief waar creatieve geesten, beslissers, doeners, marketeers en leveranciers samenkomen en met elkaar nieuwe wegen bedenken en inslaan. De nadruk ligt op kennisoverdracht, verdieping en intensief contact tussen alle marktpartijen, de museumwereld, leveranciers en cultureel retailadviseurs bij elkaar en met elkaar. Daarvoor hebben we in 2021 (Centraal Museum,Utrecht) en 2022 (Cobra museum, Amstelveen) de Cultuur Retail Netwerk Dag georganiseerd.
Ons doel is de potentie van retail voor de cultuur beter te benutten. Retail biedt grote kansen voor de bedrijfsvoering, branding en winst. We willen een professionaliseringsslag voor de gehele sector. Naast een jaarlijkse Cultuur Retail Netwerk Dag denken we ook na over studiedagen, masterclasses, beurzen en netwerkbijeenkomsten.
Het plan komt voort uit de samenwerking van vier partijen in de culturele sector. Wij vertegenwoordigen musea, toeleveranciers en productontwikkelaars. Wij zijn:
Ik heb interesse in het Cultuur Retail Netwerk
Sluit je aan bij het Cultuur Retail Netwerk en werk met ons en iedereen in de branche aan een welvarende, inspirerende toekomst voor de cultuur & retail.
Het Cultuur retail Netwerk komt voort uit de samenwerking van vier partijen in de culturele sector. Wij vertegenwoordigen musea, toeleveranciers en productontwikkelaars. Wij zijn:
Ellen Groenveld
Cultuur & Retail. Adviseert over retailstrategie, productontwikkeling en beheer van museumwinkels.
Cor Krelekamp
Zelfstandig commercieel retaildenker in de cultuursector. Eerder commercieel directeur bij het Van Gogh Museum.
Sonja Feitsma
Hoofd Retail van het Rijksmuseum Amsterdam.
Annette Klein Bog
Global Affairs, founder en owner
Cultuur Retail Netwerk is meer dan de museumwinkeldag. Het is een platform waarop beslissers uit de culturele sector en leveranciers elkaar ontmoeten
Bij Cultuur Retail Netwerk kan iedereen terecht voor alles wat met de museumwinkel te maken heeft. Onze doelgroep omvat de culturele en vrijetijdssector in België en Nederland, bestaande uit een mix van zo’n 100 vertegenwoordigers uit de culturele sector en 20+ leveranciers. Commercieel directeuren, winkelmanagers, marketeers en inkopers, samen met product designers, producenten en leveranciers.
Ons doel is dit netwerk te laten groeien tot een breed gedragen netwerk voor de hele sector. Niet tegenover elkaar maar met elkaar. De traditionele rolverdeling maakt plaats voor een fusie van belangen voor de hele sector. Een dag waarop beslissers uit de culturele sector en leveranciers elkaar ontmoeten.
Uit het verslag van de Cultuur Retail Netwerk Dag 2022
In het Cobra Museum voor moderne kunst in Amstelveen kwamen maandag 14 november 2022 een kleine 100 vakgenoten bijeen voor de 2e Cultuur Retail Netwerk Dag. Ook deze keer was de variëteit aan deelnemers groot met zowel museumwinkelmanagers, retailers ontwerpers, producenten en leveranciers van producten als ervaringsdeskundigen op het gebied van diversiteit en inclusie, het thema van dit jaar. In een aantrekkelijke mix van keynotes, podiumdiscussies, rondetafels en productpresentaties werd het thema vanuit alle mogelijke hoeken belicht, waarbij tegelijkertijd de relevantie ervan voor de sector en de kansen die het biedt alle aandacht kregen. Want uiteindelijk, en dat was een van de conclusies, zouden diversiteit en inclusie geen thema moeten zijn, maar standaard aanwezig, een vanzelfsprekendheid binnen de cultuursector en in de museumwinkel.
Tanja Vereyken, shopmanager bij FOMU Antwerpen, over hoe je omgaat met diversiteit en inclusie bij een gevoelig thema als de fototentoonstelling Recaptioning Congo. Diversiteit & inclusie was het thema in 2022. Duurzaamheid in 2021.
De deelnemers konden kiezen uit 6 rondetafelgesprekken over alles wat met cultuur & retail te maken heeft, zoals een briefing voor productontwikkelingen, de flows door je winkel en werken met het Verre Oosten.
Tijd voor de lunch.
Dagvoorzitter Antoinette van Dorssen
Trendtafel met producten van de verschillende leveranciers.