Retail voor cultureel historisch erfgoed
Cultuur, natuur, leren en beleven zijn op dit moment belangrijke trends waarop kastelen, historische buitenplaatsen en landgoederen als geen ander kunnen inspelen. Cultureel historisch erfgoed biedt hun vele bezoekers een afwisselende dag waarop je van alles kunt zien en doen. Door extra aandacht te geven aan hospitality, retail en horeca maken we van deze dag een perfecte dag. Hoe pakken we dat aan? Hoe creëren we de perfecte kasteelwinkel?
Kasteel de Haar, Museum Schokland, Kasteel Cannenburch en het Zuiderzeemuseum (met de klok mee). Ieder een eigen verhaal, ieder een eigen museumwinkel.
Een integrale benadering van erfgoed, retail, hospitality en horeca voor elke kasteelwinkel
Uitgangspunt van ons denken zijn het culturele erfgoed, vaste thema’s en tentoonstellingen. Daar creëren wij een bijzondere wereld omheen. Wij integreren retail, hospitality en horeca met elkaar en met het erfgoed. Van heenreis, parkeerplaats en ontvangst tot kasteelwinkel, restaurant, vertrek en herinnering. Alle aspecten verbinden we met elkaar tot een unieke ervaring.
Hoe beter die ervaring is, hoe langer uw bezoekers blijven, hoe meer zij besteden en hoe positiever ze er later over praten. Wij kijken hiervoor naar hun behoeften, hun gedrag en bestedingspatroon. Hoe ziet de customer journey eruit? Maar ook naar de verdienkracht van de horeca en retail voor het erfgoed. We willen het voor bezoekers zo comfortabel en aangenaam mogelijk maken.
Eusebiuskerk Arnhem (januari 2019)
Voor de Eusebiuskerk in Arnhem hebben we in 2019 de retailstrategie ontwikkeld, een workshop gehouden over algemene rekenmodellen voor de museumwinkel en geadviseerd over de de winkelinrichting (i.s.m. here we are).
Vanuit de behoeften van uw bezoekers werken we toe naar een ideale dag uit
Onze aanpak is gebaseerd op een brede ervaring in hospitality, retail en horeca. We versterken de kracht van de culturele bestemming met een integrale bezoekersbeleving. We doen dat in vijf stappen:
- We starten met een verkennende fase van de omgeving, processen en exploitatiekosten en inventariseren de ruimtes (o.a. winkel en horeca*) en hospitality. Verder kijken we naar trends waar u van kunt profiteren.
- We maken een financiële rekensom. Met in de praktijk bewezen simulatiemodellen, scenario’s en schema’s vergelijken we opties, waaruit u een keuze maakt.
- We stellen een Plan van Aanpak op passend bij uw situatie, met visie, strategie, concept en (ruimtelijk) ontwerpadvies. Altijd stapsgewijs, zodat u in control bent en blijft.
- We adviseren over de uitvoering. Wat zijn de quick wins? Wat is de komende 4-5 jaar nodig? Vanuit het grotere plan zet u op microniveau vervolgstappen binnen gecalculeerde risico’s.
- Optioneel bieden we u ondersteuning bij de uitvoering. Ons doel is dat u zelfstandig opereert. Waar gewenst kunnen we u begeleiden of coachen.
* Wanneer er geen kasteelwinkel of horeca is, of de horeca is uitbesteed, dan is dat geen belemmering voor ons. Het gaat ons om de totale bezoekersbeleving, met de middelen die voorhanden zijn.
Voor Kasteel de Haar hebben we in het sousterrain een compleet nieuwe winkel gebouwd. Daar vind je de sfeer terug die kenmerkend is voor het kasteel zelf.
Hoe verder met de kasteelwinkel?
Onze inzet vergroot uw inzicht in de kansen om de bezoekersbeleving en de opbrengsten voor uw erfgoed te verbeteren. We kijken daarbij ook naar zaken als de routing op locatie (hoe komt uw bezoeker in de winkel?), duurzaamheid, productpresentaties en de prijs van een kopje koffie. Als we die een kwartje verhogen, wat betekent dat dan? We laten het u zien.
Een museumwinkel opzetten in samenwerking met retailarchitecten en een eigen merchandiselijn ontwikkelen en produceren. Cultuur & Retail adviseert en begeleidt u in het creëren van uw eigen exclusieve winkel. Wij ontwikkelen winkelconcepten voor museumwinkels, kastelen, kerken, historische huizen en culturele instellingen, zoals bibliotheken en cultuurhuizen. Bekijk onze referenties >. Veel van onze klanten vind je ook bij de stichting sKBL.
Wij werken samen met verschillende specialisten op het gebied van strategie & concept, product & merchandise en winkel & inrichting.
Neemt u contact op voor een gesprek? Uiteraard bij u in de winkel.
De kasteelwinkel: de optelsom van erfgoed en retail
Culturele instellingen kijken van nature naar hun reden van bestaan, de collectie, het erfgoed. Dat doen ze ook erg goed. Wij kijken naar de wereld eromheen, het ecosysteem van het erfgoed. Hoe maken we die voor bezoekers nog interessanter, boeiender? Het doel: Een leuke dag uit waarbij leren, inspireren, genieten met elkaar in balans zijn. We staren ons niet blind op een bus vol bezoekers die uiteindelijk weinig besteden. Wij kijken naar de wensen en verwachtingen van mensen. Zij willen een fijne ervaring opdoen in een comfortabele omgeving. Uw erfgoed vormt de basis. Wij zorgen voor de bijpassende hospitality, retail en horeca.
Onze klanten en projecten
Met onze multidisciplinaire benadering hebben we al veel cultureel historische plaatsen geholpen. We noemen Kasteel de Haar, het Veluws Museum, Kasteel Helmond, Kasteel Cannenburch en de Eusebiuskerk Arnhem.
Kleine tot grote culturele bestemmingen die allemaal binnen hun budget hun hospitality, retail en horeca hebben verbeterd en daar nu de vruchten van plukken. De kasteelwinkel als sluitstuk van een bijzondere dag uit.
Over Ellen Groenveld
Cultuur & Retail is in 2016 door Ellen Groenveld opgericht. Ellen is ervaren in museologie en (retail)marketing en weet deze twee als geen ander te vangen in één concept. Voor kasteelwinkels, hospitality, horeca en architectuur werkt zij o.a. samen met Paul Rijfkogel van PAULATIM en Arjan van der Bliek van here we are architecten.