RETAILPROJECTEN
Anton Corbijn ‘MOØDe’ in het Cobra Museum (dec 2023)
- Geweldige tentoonstelling modefotografie van Anton Corbijn. Een cross-over tussen portretfotografie en de modewereld
- Strak winkelconcept rondom het tentoonstellingsboek MOØDe. In samenwerking met retailontwerper Marieke Lucassen
- Thematische producten, soms met een knipoog
- Stoere sjaals met capuchons van Thijs Verhaar
- Te gekke roze, rode maar ook incognito brillen van Looplabb
- Met bescheiden budget de winkel de schwung gegeven die bij Anton Corbijn past
UMU, het museum voor nieuwsgierige mensen! (sept 2023)
- Complete verbouwing van museum en winkel
- Winkeloppervlak van 9 m2 naar 50 m2
- Museumwinkel die nieuwgierigheid van de (jonge) bezoekers beloont en stimuleert
- Nieuw productassortiment voor doelgroep (8-14 jaar) en doel museum (bevorderen nieuwsgierigheid)
- Stationary lijn met afbeeldingen van bloemmodellen, griezelige spinnen, mooi schriftje met de anatomie van het menselijk lichaam en prachtige posters gemaakt van de Mocaficio-collectie
- Schitterende kettingen, broches en pins. Samen met het eco-sieradenmerk All things we like ontwikkeld
- Prachtige sleutelhangers: Het haarpijpje, de kwal en de zeeanemoon uit de Blaschka-collectie
- Zeep waarbij de kruiden uit de hortus aan de basis van het zeeprecept liggen
- Nieuwe huisstijl in product en winkelinterieur terug te zien
Antwerpse musea op retailtour in Amsterdam (sept 2023)
- Retailtour langs het Van Gogh, Rijks, Rembrandthuis en Groote Museum Artis
- 8 collega’s van Stad Antwerpen (Fotomuseum, Rubenshuis, Modemuseum, het Middelheim en de afdeling Marketing & Inkoop)
- Van Gogh: opvallende keuze voor zelf-scan kassa’s
- Rijksmuseum: maatschappelijk verantwoorde producten, upcyclen, minder keuzes en kernwaarden & branding
- Rembrandthuis: omgaan met drukte in de winkel en de productkeuzes die bezoekers maken
- Artis Groote Museum: een bijzonder museum, waar de relatie van de mens tot de natuur centraal staat. Hoe vertaal je dat naar de retail, de producten en de presentatie?
Missie geslaagd!
“We hebben er enorm van genoten en de hoofden van alle deelnemers zaten vol inspiratie. Er zijn bij de brand managers ook enkele “kwartjes” gevallen. Het enthousiasme is groot. Missie geslaagd 😉 Nogmaals hartelijk dank en alvast tot in november op de Cultuur Retail Netwerk Dag!”
Bieke D’Exelle, Coordinator Ticketing & Retail at City of Antwerp
Je eigen tour?
Als je zelf een tour wilt organiseren, neem dan zeker contact met ons op. We maken een programma volledig op maat voor je.
FOMU. Van nieuwe entree naar herinrichting museumwinkel (april 2023)
- Bekende winkel voor Antwerpenaren. Vaak genoemd als een van de beste of leukste museumwinkels en cadeauwinkels van Antwerpen
- Nieuwe kleurstelling van entree is knipoog naar de oude filmrolletjes van Kodak en Fuji
- Nieuwe look & feel van de entree doortrokken naar de winkel
- De winkelentree en de kassapositie zijn gewijzigd en dus ook de flow door de winkel
- Huidige meubilair zoveel mogelijk behouden; een aantal lage meubelen met witte pootjes hoger gemaakt, waardoor de nieuwe gele vloer beter tot zijn recht kwam. En enkele frontjes van de grenenmeubelen wit gemaakt voor meer rust
- Nieuw kassameubel
- Dit project is uitgevoerd in samenwerking met visual merchandiser Marieke Lucassen
Foto: © Monday Agbonzee Jr. / FOMU
Herinrichting museumwinkel Eye Filmmuseum (april 2023)
- Inrichting winkel was sinds de opening in 2012 niet meer aangepast
- Meer effectieve presentatieruimte en winkelflow nodig door grote hoeveelheid bezoekers
- Belangrijke voorwaarde van Eye was om binnen de huisstijl te blijven en de schil van de winkel, de wanden, in stand te houden
- Plan van Aanpak en analyse van de productgroepen en presentatiemiddelen
- Bestaande meubels vervangen door verrijdbare kasten
- Herpositionering deel van het productassortiment
- Meer ruimte om thema’s te presenteren, er verhaaltjes bij te vertellen en extra waarde te creëren voor de producten
Cobra Kosmogonie (2022)
- Hippe Afrikaanse producten in de museumwinkel
-
Trendanalyse stijlen, vormen, kleuren en producten bij de tentoonstelling. Samen met Anna Borsboom van Stylink.
-
3D-visualisatie voor winkelconcept. Samen met Marieke Lucassen.
-
Inkoop van producten passend bij de tentoonstelling Kosmogonie.
- Visual Merchandising museumwinkel bij de tentoonstelling verzorgd.
Kerstdecoraties in het Cobra Museum
-
Kerstwinkelplan passend bij Cobra-uitstraling.
- Visual Merchandising van de winkel. Samen met Marieke Lucassen.
FOMU (Fotomuseum) Antwerpen, Training Winkelinrichting en productpresentatie (2022)
- Wat ziet de klant? Denken als de klant!
- Waar vind je de merkwaarden van FOMU terug in de winkel?
- Basiskennis winkelinrichting en producpresentatie
- Een passend winkelassortiment
- Hands-on opdrachten
Cobra Museum Korda (2022)
- Tentoonstelling Korda, Che, Glamour vertaald naar productselectie voor de museumwinkel
- Visual Merchandising museumwinkel bij de tentoonstelling verzorgd
Cobra Museum Marokko
Tentoonstelling ‘Het andere verhaal’
- Trendanalyse stijlen, vormen, kleuren en producten bij de tentoonstelling Het andere Verhaal. Samen met Anna Borsboom van Stylink
- 3D-visualisatie voor winkelconcept Het andere Verhaal. Samen met Marieke Lucassen.
- Inkoop van producten passend bij de tentoonstelling Het andere Verhaal.
- Visual Merchandising van de winkel Het andere Verhaal.
Universiteitsmuseum Utrecht (UMU, 2022)
- Retailplan passend bij de missie en visie van het museum en haar doelgroepen
- Berekening verwachte omzet en inkoop producten museumwinkel
- Het retailplan is in nauwe samenwerking met het UMU tot stand gekomen
Drents Museum en Cobra. Assortiment sieraden museumwinkel (2022)
Collectie sieraden samengesteld voor bij de tentoonstelling Frida Kahlo in het Cobra Museum en het Drents Museum.
Kasteel de Haar
Ziekenhuis Rivierenland
- Workshop horeca en winkelconcept passend bij Nationaal Preventieakkoord ‘Naar een gezonder Nederland’.
- Samen met: Paul Rijfkogel van Paulatim en architecten bureau here we are
Museum arnhem. Productssortiment en winkelinrichting vernieuwd (2021-2022)
- Vertalen productgroepen naar winkelpresentatie
- Visual merchandising, producten plaatsen
- Voorstel voor displaymaterialen
- Vlekkenplan (ruwe schets van wat waar in de winkel komt)
- Basis voor lichtplan winkel
- Flow door de winkel
- Prijsimago van de winkel
- Soort producten en de doelgroepen
- De kern van het productassortiment
- Arnhem kunststad
- Voorraad + grijpvoorraad
- Presentatiemiddelen bij soort producten
- Deelname aan sollicitatiecommissie winkelbeheer
Ecomare (2022)
Onsite Training inrichting museumwinkel en productplaatsing
Stad Antwerpen (2022)
- Training Sturen op cijfers
- Training Briefing voor product inkoopwinkel en ontwikkeling
- Training Productontwikkeling en branding
Streekmuseum Krimpenerwaard (2022)
Advies inrichting museumwinkel
Museum Kaap Skil (2022)
Plan van eisen voor winkelinrichting:
- Flow door de winkel
- Productgroepen naar winkelpresentatie
- Voorstel voor display materiaal
- Prijs imago van de winkel
Drents Museum Winkeltraining (2021)
Inhoud van de training:
- Principes van de productpresentatie in de museumwinkel
- Route (flow), vlekkenplan, zichtlijnen en hotspots. Wat ziet de bezoeker?
- Gastvrij en servicegericht opereren, naar de kernwaarden van het Drents Museum
- Producten die het verhaal van het Drents Museum vertellen
- Taken van museumwinkelbeheer
CoBrA Museum Amstelveen, winkelpresentatie (2021)
CoBrA Museum Amstelveen, tentoonstelling Frida Kahlo en Diego Rivera (2021)
- Visual Merchandising tentoonstelling
Museum Schokland (2021)
‘Superleuk dat je langs bent geweest. Je hebt me heel veel stof tot nadenken gegeven en daarbij heel veel inspiratie en motivatie.’
Carmen Stouten Coördinerend medewerker publieksontvangst.
Kasteel Cannenburch (2021)
- Adviesconsult over productprijs, prijsniveau, productpresentatie en communicatie
‘Heel erg bedankt voor de fijne middag die we hebben gehad. Het heeft me zeker weer verder geholpen.’
Sanne Geutjes, kasteelmedewerker Cannenburch
Museum Catharijne Convent Utrecht (2021)
- Aankleding + inrichting tijdelijke ontvangsttent
- Tijdelijke mobiele winkel (coronaproof)
Allard Pierson (oktober 2020 – februari 2021)
- Retailstrategie
- Workshop algemene rekenmodellen
- Advies winkelinrichting (i.s.m. here we are)
Drents Museum / Frida Kahlo tentoonstelling (augustus 2019 – oktober 2021)
- Berekenen commerciële doelstellingen voor de museumwinkel
- Inkoopplan producten voor tentoonstelling Frida Kahlo
- Advies kleur, materiaal en product
- Identiteit DM bewaken in de tentoonstelling
Veluws Museum Hagedoorns Plaatse (december 2020 – januari 2021)
- Advies product inkoop + verpakking (identiteit)
- Routingwinkel + advies winkelinrichting
Kasteel Helmond (december 2020)
- Advies winkellay-out
Universiteitsmuseum Utrecht (november 2020)
- Advies winkellay-out en winkelinrichting
Kasteel Cannenburch (september 2020)
- Advies op locatie (product en plaatsing)
Museum Catharijneconvent (augustus 2020)
- Concept museumwinkel (product + thema)
COBRA MUSEUM (juli 2020)
- Business case voor horeca en retail
- Advies routing en locatie horeca en retail
Kasteel de Haar (mei 2020)
- Strategisch advies productinkoop en presentatie voor 2020 – 2021
COBRA MUSEUM (januari -april 2020)
- Product sourcing Tentoonstelling This is Surrealism!
- Technisch ontwerp extra balie voor tentoonstelling (i.s.m. here we are)
drents museum (december 2019-april 2020)
- Formuleren commerciële doelen
- Optimaliseren rapportage winkelbeheer
- Optimaliseren winkelpresentatie
- Nauwe samenwerking afdeling publiek + winkelbeheer
- Samenstellen productgroepen en -assortiment
Gevangenismuseum (januari 2020)
-
Advies winkelinrichting
-
Optimaliseren winkelpresentatie
-
Advies productassortiment
WINKELMANAGEMENT RIJKSMUSEUM BOERHAAVE (juni – dec 2019)
- Commerciële doelen geformuleerd, verbeteren rapportage
- Winkelinrichting optimaliseren (bezoekersflow + verlichting)
- Nauwe samenwerking afdeling publiek + winkelbeheer
- Samenstelling productgroepen en -assortiment
- Visual Merchandising shop tentoonstelling Kosmos: kennis + kunst
COBRA MUSEUM (oktober 2019)
- Trendtoepassing Intens Mexico
- Product sourcing Intens Mexico tentoonstelling
- Optimalisatie bestaande winkelinrichting (verlichting + kaartenwand + grafiek verkoop)
- Visual merchandising Intens Mexico
Eusebiuskerk Arnhem (januari 2019)
- Retailstrategie
- Workshop algemene rekenmodellen
- Advies winkelinrichting (i.s.m. here we are)
PRODUCT SOURCING voor KUNST CENTRUM HAARLEM
- Producten sourcen in seizoensthema’s
- Ontwikkelen retailconcept
WINKEL UNIVERSITEITSMUSEUM UTRECHT
- Ondersteuning winkelbeheer, productinkoop en administratie
- Product sourcing bij verhaal wetenschap
- Productpresentatie en -communicatie
- Opzetten van plantenkraam Botanische tuin
- Workshop winkelconcept en productontwikkeling
KASTEELWINKEL voor KASTEEL DE HAAR
- Retailconcept ontwikkelen
- Samenstellen productgroepen en -assortiment
- Commerciële doelstellingen aangescherpen en verbeteren
- Product sourcing van passende producten in een exclusieve omgeving
- Nauwe samenwerking met winkelpersoneel & marketing
- Winkelontwerp en verbouwing in coöperatie met Here We Are architecten
- Art & sience analyse
- Productpresentatie & communicatie
- Advies productassortiment
- Ontwikkelen eigen productlijn
MUSEUM MERCHANDISe voor FRANS HALS MUSEUM
- Productassortiment ontwikkelen
- Dessin op basis van penseelstreek Frans Hals
- Concept op basis van Where Tradition Meets Tomorrow
- Dessin in samenwerking met Bij Kiki
RIJKSMUSEUM BOERHAAVE
- Advies productassortiment nieuwe museumwinkel
ZUIDERZEEMUSEUM (binnen)
- Advies retailconcept museumwinkel
MUSEUM SCHOKLAND
- Advies productassortiment nieuwe museumwinkel
Museumwebshops
STEDELIJK MUSEUM SCHIEDAM
- webshop Stedelijk Museum Schiedam
- advies winkel (tot 2017)
BONNEFANTEN MUSEUM
- webshop Bonnefantenmuseum
- advies winkel
VAN ABBE MUSEUM
MUSEUM ARNHEM
- webshop Museum Arnhem (tot 2016)
MIJN GELDERLAND
- webshop Mijn Gelderland (tot 2015)
FLORENCE NIGHTINGALE INSTITUUT
- e-commerceplan Florence Nigthingale Instituut
Kunstkaartjes sturen
KUNSTKAARTJESTUREN
Online kaarten bestellen en in de brievenbus een kunstkaart ontvangen. Met kunstkaarten van het Van Gogh Museum, Amsterdam Museum, Frans Hals Museum, Teylers Museum, Museum Speelklok, Dordrechts Museum, Museum Slager, Museum Rotterdam en verschillende Nederlandse kunstenaars. (Tot 2016)