Waar inspireren en commercieel aantrekkelijk maken hand in hand gaan
De museumwinkel: een bijzondere entourage
De museumwinkel wordt steeds vaker een exclusieve retailomgeving. In een globaliserend retaillandschap vol uniformiteit hebben musea de unieke mogelijkheid een eigen retailconcept te creëren. Elk museum ís immers uniek, heeft een uniek verhaal en daar past een unieke winkel bij met eigen, speciaal gecureerde productlijnen.
Dessin op basis van detail Frans Hals. Foto: dank aan Bij Kiki en Mireille Martis.
Museum en product: cultuur en commercie
Welke producten verwachten jouw bezoekers te kunnen kopen in je museumwinkel? En wat verwachten ze misschien niet, maar vinden ze wél interessant? Hoe krijgt je winkel een eigen identiteit, die past bij de verhalen in het museum?
De museumwinkel is bij uitstek de plek om bezoekers te verrassen met een samenstelling van producten die prikkelt tot aankoop. Waar draait het om bij producten voor de museumwinkel?
- Positionering en storytelling
- Herinneringen, souvenirs
- Productcategorieën en prijsopbouw
- Inkoop en financiële doelstellingen
- Eigen productlijn
- Productcommunicatie en visual merchandising
Waarom retail zo belangrijk is voor een culturele instelling lees je in de blog Winkelen in het kasteel van Charlotte Dorst.
1. Positionering en storytelling
De museumwinkel als holistische ervaring
Een goed winkelconcept met bijpassende producten vertelt het verhaal van jóúw museum. De museumwinkel als onderdeel van de holistische bezoekerservaring. Een logische en samenhangende ruimte in jouw museum. De bezoeker ervaart de winkel als onderdeel van het grotere geheel. En dat is precies waar Cultuur & Retail goed in is: de museumervaring doortrekken naar de winkel.
Je hebt dus als museumwinkelmerk ook een verhaal nodig. Hoe? Dat lees je in Ellen haar blog Merken en Musea. Leren van elkaar.
Jouw museummerk komt ook tot uiting in de museumwinkel
De positionering van jouw museum en de verhalen die jouw erfgoed- of culturele instelling vertelt aan bezoekers zien zij terug in de keuzes voor productcategorieën en de inrichting van de winkel. Passen ze bij elkaar en het museum? Vormen ze één geheel?
Welke doelgroepen bezoeken jouw culturele instelling?
Wie zijn jouw bezoekers? Een belangrijke vraag voor de retailstrategie en het winkelconcept. Komen er veel dagjesmensen of families? Hoeveel bestedingsruimte hebben deze bezoekers? Zoeken ze specifiek iets dat bij de tentoonstelling hoort waar ze voor kwamen? Zijn ze trendgevoelig? Of vinden ze het leuk om iets uit de streek of stad mee te nemen?
Leer dus eerst je bezoekers goed kennen en weet wat ze graag kopen. Dat bepaalt welke stijlen je kunt toepassen in je museumwinkel, welke productcategorieën en producten kansrijk zijn om samen te stellen.
Familie vormt een steeds belangrijkere doelgroep voor musea. Charlotte Dorst onderzocht deze ontwikkeling en schreef er het blog De familievriendelijke museumwinkel over.
2. Herinneringen en souvenirs
Welke rol spelen souvenirs voor jouw bezoekers? Willen ze een herinnering aan het gebouw, aan de vaste collectie of een specifieke tentoonstelling? Veel bezoekers kiezen voor een ansichtkaart of klein artikeltje. Meestal uit gebrek aan beter. Dat is zonde, want ‘herinneren’ biedt vaak veel meer kansen. In veel gevallen werkt het heel goed om net iets anders aan te bieden. Goed zichtbaar gepresenteerd. En inspelend op trends in souvenirs.
Originele souvenirs: een zegen voor de koper! Lees er alles over in Trends in souvenirs.
3. Productcategorieën en prijsopbouw
Productcategorieën samenstellen is essentieel voor in de winkel maar ook voor de (financiële) administratie. Aan welke productgroepen houd je genoeg marge over? Welke productgroepen zijn seizoensgebonden?
Het is belangrijk om een eigen identiteit in de museumwinkel te hebben, een eigen concept waar het museum zich in kan vinden. Maar… het is óók relevant dat er wordt verdiend. De commerciële doelstellingen van een winkel zijn net zo belangrijk geworden als het uitdragen van de culturele doelstelling.
4. Inkoop en financiële doelstellingen
Een goed ingerichte administratie maakt het mogelijk om bij te sturen op omzet, marge, conversie en bonbedrag. Maak een plan voor het commercieel winkelbeheer, zodat je inkoop, verkoop, marges en conversie gericht en periodiek kunt monitoren en bijsturen. Meten is weten. Samen maken we een businessplan voor een commercieel gezonde museumwinkel.
Sourcen en inkopen
Ga je producten inkopen, in eigen beheer ontwikkelen of zijn er mogelijkheden om samen te werken met designers, kunstenaars en productontwikkelaars (lokaal, regionaal)? We onderzoeken het hele speelveld en gaan op zoek naar potentiële partners, waarbij beide partijen elkaar moeten kunnen versterken. Geen tijd om alle vakbeurzen af te struinen? Samen met een groep trendwatchers, geïnteresseerd in cultuur en design spotten we voor jou de nieuwste trends. We volgen beurzen in heel Europa.
5. Eigen productlijn
Exclusieve productlijn
Is een eigen dessin op een eigen productlijn iets voor in jouw museumwinkel? Samen met gespecialiseerde productontwerpers kunnen we een eigen dessin voor museummerchandise ontwikkelen. Toepasbaar op bijvoorbeeld sjaals of notebooks. Handig om auteursrechten op moderne kunst te omzeilen en een eigen exclusieve productlijn te ontwikkelen. Een eigen productlijn verplicht je nog niet meteen tot het bestellen van hoge oplages. Een kleine eigen productlijn met een eigen dessin is ook mogelijk en haalbaar!
Specifieke opdracht
Heb je een specifieke opdracht voor je museumwinkel? Ben je op zoek naar een luxe kroontjespen of een eigen sieradenlijn? Cultuur & Retail verzorgt ook sourcing voor een specifieke opdracht.
6. Productcommunicatie en visual merchandising
Productcommunicatie
Goede productcommunicatie geeft bezoekers in de museumwinkel snel informatie over een product. Het helpt je een product uit te lichten, de aandacht erop te vestigen en zo de verkoop te stimuleren.
Visual merchandising
Visual merchandising helpt producten te ordenen en de winkel verkoopklaar te maken. Een visual merchandiser kijkt op detailniveau naar verkoopmogelijkheden en ziet kansen die je als eigenaar of manager vaak niet (meer) ziet. Daarom komen we graag met een visual merchandiser op locatie. Dat hoeft niet iedere maand – maar het werkt perfect om elk (half) jaar een professional mee te laten kijken die je helpt de museumwinkel net zo goed te presenteren als de tentoonstellingen in jouw museum.
Hoe verder met je museumwinkel?
De belangrijkste vraag is wat je met je winkel wil. Maak je de winkel onderdeel van het verhaal van je museum en ga je er gewoon geld mee verdienen? Wij hebben de plannen en methodieken op de plank liggen om deze vraag positief te beantwoorden en samen een traject te starten dat leidt tot een succesvolle museumwinkel.
De toegevoegde waarde van Cultuur & Retail voor jouw museumwinkel
- Unieke strategieën en concepten voor een succesvolle museumwinkel waar bezoekers graag ‘rondneuzen’, sfeer proeven en iets waardevols kopen
- Productontwikkeling en sourcing van unieke producten en exclusieve souvenirs
- Visual merchandising om van jouw winkel een fijne winkelomgeving te maken
- Een goed opgezette museumwinkel, afgestemd op bezoekersstromen (crowd management) en de verschillende functies van de winkel, zoals verkoop entreetickets, uitgifte van audiotours of het verzamelen van groepen voor een tour
- Een professioneel plan voor commercieel winkelbeheer, gebaseerd op cijfers en duidelijke doelstellingen
- Trends en retailtours die jou helpen je winkel te blijven vernieuwen en aantrekkelijk te houden
- Een webshop voor de online uitbreiding van je fysieke winkel
Absolute aanrader
Een museumwinkel opzetten in samenwerking met retailarchitecten en een eigen merchandiselijn ontwikkelen en produceren. Cultuur & Retail adviseert en begeleidt je in het creëren van je eigen exclusieve winkel. Wij ontwikkelen winkelconcepten voor museumwinkels, kastelen, kerken, historische huizen en culturele instellingen, zoals bibliotheken en cultuurhuizen. Bekijk onze referenties >
Wij werken samen met verschillende specialisten op het gebied van strategie & concept, product & merchandise en winkel & inrichting.
Neem je contact op voor een gesprek? Uiteraard bij jou in de winkel.
Retailtours
Paris Museum Retail Tours
De Paris Museum Retail Tour is een gezamenlijk initiatief van Cultuur & Retail en Stylink. We hebben de tours gebaseerd op drie pijlers: educatie, horizon verbreden en netwerken. Een daarom niet te missen evenement voor inkopers, werknemers en managers van museumwinkels, visual merchandisers, productontwikkelaars en ontwerpers, makers en retailers.
Tijdens deze tweedaagse tour bezoeken we toonaangevende museumwinkels waarvan de managers hun visie en ervaringen met ons delen. Je spreekt de mensen die weten waar het om draait en die je zelf nooit te spreken zou krijgen. We kijken naar de vervagende grenzen tussen museum en detailhandel. We tonen je de laatste concepten in de museumwinkels van Parijs en begeleiden je in de ontdekking van ware creatie en innovatie tijdens hét interieur- en designevent Maison & Objet, de grootste vakbeurs in Europa voor interieur, wonen en lifestyle.
Lees meer over de Paris Museum Retail Tours, laat je inspireren en… ga mee!
Ellen Groenveld brengt vele bezoekjes aan Parijs om culturele pareltjes te ontdekken. Lees erover in haar blog Is de Boutique Shop van Musée Picasso een museumwinkel?
Geen tour in Parijs maar wel interesse in de symbiose tussen cultuur en retail?
Voor scholen, culturele instellingen en grote merken is een presentatie altijd mogelijk: in treffende beelden laten we trends in de wereld van cultuur & retail zien of presenteren een interessant overzicht van dé trends in souvenirs.
Over Ellen
Museum meets marketing
Cultuur & Retail is in 2016 door Ellen Groenveld opgericht. Ellen Groenveld is ervaren in museologie en (retail)marketing en weet deze twee als geen ander te vangen in één concept.
Bij Ellen staat het ModeMuseum in Antwerpen hoog op haar favorietenlijstje. Wat het MoMu zo interessant maakt, lees je in haar blog De Nel jurk van het MoMu. Doe-het-zelf jurk als artsy-cultural product.
Cultuur & Retail > Amsterdam > Internationaal
Cultuur & Retail is gevestigd in Amsterdam en werkt samen met een internationaal team van professionals. Voel je vrij om te mailen of te bellen voor een introductie over Retail meets Museummarketing.