Werken vanuit een retailstrategie en duurzaam retailconcept
Je kunt bij ons terecht voor strategie en concept voor cultuur en retail, een commerciële analyse en trends. Daarnaast organiseren wij retailtours en workshops over cultuur en retail.
Retailstrategie
Retailconcepten
Commerciële analyse
Retailstrategie
Wat voor elke winkel geldt, geldt ook voor een museumwinkel. Natuurlijk zijn er verschillen tussen de retail voor cultuurorganisaties en ‘gewone’ winkels, maar dezelfde wetten zijn van toepassing. Wanneer je een succesvolle museumwinkel wilt, zetten wij die voor je neer vanuit een succesvolle retailstrategie. We adviseren en begeleiden je in de opzet en uitbouw van je eigen, exclusieve winkel. We werken voor musea, kastelen, kerken, historische huizen en culturele instellingen, zoals bibliotheken en cultuurhuizen.
Retailconcept
Ook voor het retailconcept baseren wij ons op de bewezen concepten. Bezoekers komen voor je museum, voor het verhaal, de ervaring of het moment dat je kunt overdragen. Maar eenmaal binnen gedragen zij zich als iedere andere consument. Consumentengedrag is dan ook de leidraad voor het retailconcept dat wij ontwikkelen. We voegen waarde toe aan jouw museumwinkel. Duurzaam, omdat het concept lang moet meegaan, zelfs als door een blockbustertentoonstelling tijdelijk ‘alles anders’ is.
We bedenken unieke museumwinkelconcepten, zowel in de winkel als via het productassortiment. Hiervoor werken we samen met specialisten in het veld, zoals retailarchitecten, trendwatchers, retail- en productontwerpers, hospitality trainers en visual merchandisers en stylisten, om je retaildoelen te realiseren.
Commerciële analyse
De commerciële analyse gaat vooral om de cijfers. Hoeveel bezoekers kopen er in uw winkel (conversie), wat is het bonbedrag, welke producten (en productcategorieën) lopen het hardst, welke voor geen meter, maar dragen wel bij aan uw merk? We duiken diep in de cijfers en stellen een analyserapport op dat duidelijk inzicht geeft in de prestaties van uw winkel. Waar mogelijk voegen we conclusies en verbeterpunten toe.
Elk museum start met doelstellingen over omzet (ook per m2), marge, bezoekersaantallen, conversie, winst per bezoeker et cetera. En retailers weten exact hoe het gehele assortiment bijdraagt aan alle cijfers. Productkennis is onmisbaar, tot op detailniveau. Ook voor de museumwinkel helpt het om doelstellingen te bepalen.
'Ik wil mijn retail verbeteren'
U heeft het gevoel dat het anders, beter kan met uw winkel. Dan maken we graag een afspraak om samen naar de huidige situatie en de mogelijkheden te kijken.
Referenties
Klanten voor wie wij de retailstrategie en/of het retailconcept hebben verzorgd, zijn o.a. Kasteel De Haar, Frans Hals Museum, Zuiderzeemuseum, Museum Schokland, Rijksmuseum Boerhave, Kunst Centrum Haarlem en Universiteitsmuseum Utrecht. Lees en leer van onze klanten >
Leren & doen. Kennismaken met de wereld van cultuur & retail
Retailtrends
We delen graag onze eigen ervaringen en inzichten. Daarom schrijven wij regelmatig over retailtrends die ook voor cultuurinstellingen en hun winkels van belang zijn. Door in te spelen op retailtrends versterkt u uw retailstrategie en -concept en houdt u uw winkel spannend en aantrekkelijk.
Retailtours
Onze retailtours laten u in de praktijk ervaren wat er speelt op retailgebied. We bezoeken vooral cultuurinstellingen. Retailmanagers vertellen over hun ervaringen en plannen. U steekt er heel veel van op en keert terug met een schat aan ideeën.