Welke trends in cultuur en retail zien we in 2016? We beginnen de vooruitblik met een terugblik. Er is altijd een basis waaruit nieuwe trends ontstaan. Wat vonden we belangrijke ontwikkelingen in 2015? We noemen er drie.
Museale opstellingen, echte verhalen en curatie in retail
Cultuur en commercie vloeien steeds meer samen. Retailers gebruiken vaker uitingen die musea gebruiken om hun objecten te presenteren. Het principe van story-telling in de winkelomgeving wordt meer en meer toegepast. Waarbij we een verschuiving zien naar ‘authentieke verhalen’. We willen geen ‘bedachte’ verhalen die gemaakt zijn om de verkoop te doen stijgen. Het moeten echte verhalen zijn.
In fysieke retail, maar ook in online retail, zien we dat retailers duidelijke keuzes maken in de aangeboden producten. Cureren gebeurt net zoals in de presentatie van een museum altijd vanuit een bepaalde context. Het helpt ons het winkelen eenvoudiger te maken en de ervaring rijker. ‘Curated e-commerce’: niet de transactie staat centraal, maar entertainment en ontdekking.
Democratisering van onze kunsthistorische objecten
Op de VT Wonen en design beurs 2015 in Amsterdam zagen we de schilderijen van Van Gogh als behang voor onze woonkamers. De kleuren groen uit het schilderij ’De tuin van Daubigny’ van Van Gogh zijn in verfkleur op de markt gebracht. Kunsthistorische werken zijn van ons allemaal geworden, niet alleen om te bewonderen, maar ook om ze thuis als inspiratie te gebruiken en er mee te leven in ons eigen domein. We zien bloemstillevens uit het Rijksmuseum in tapijten en een collectie Delfts blauwe borden in print op behang.
Museum en natuur
Zelf was ik het meest onder de indruk van de architectuur, van Frank Gehry, voor de Louis Vuitton Foundation. De connectie die het gebouw maakte met de stad en zijn natuur is uniek. Het spel tussen erfgoed, urbanisatie, landschap, natuur en cultuur is een antwoord op de verstedelijking van onze steden en de drang naar rust en reflectie.
Natuur speelde een belangrijke rol in 2015. Herman de Vries liet ons op de biënnale in Venetië het ritme en de vergankelijkheid van natuur zien buiten zijn originele habitat. Deze trend gaat zich in 2016 zich verder door ontwikkelen. We gaan meer producten zien die ons met natuur laten kennis maken. Maar in 2016 gaan we nog dichter op de natuur zitten. We kijken met microscoop of door een vergrootglas of micro-organismes worden uitvergroot.
Trends in cultuur en retail in 2016
Er gebeurt veel en snel. Ook wij cureren en richten ons vooral op de trends waar cultuur en retail elkaar kruisen of beïnvloeden. We willen in 2016 de aandacht richten op de volgende trends:
Museum hacking
Meer en meer worden we tijdelijk over genomen door een andere partij. Kwaad bedoeld of goed bedoeld. Goed bedoeld is de tentoonstelling Hacking Habitat in Utrecht, die op 26 februari start.
Blend to improve
Musea gaan steeds meer samenwerken. Retail mixt verschillende verdienmodellen om te kunnen overleven. We gaan de mooiste combinaties tussen cultuur en retail beschrijven.
The third space
We werken meer, onze vrije tijd wordt korter en steeds vaker wordt er een inbreuk gedaan door werk of (sociale)media op onze vrije tijd. Onze huizen worden kleiner en we wonen vaker in een stad. We hebben behoeften aan ontsnapping. Het museum wordt onze ‘third space’. Een plek waar we even tot rust en bezinning kunnen komen.
Nature and reflection
In 2016 gaan we nog dichter op de natuur zitten. Wat betekent natuur voor het museum? We kijken met microscoop of door een vergrootglas. Micro-organismes worden voor ons uitvergroot.
Museum and philosophy
Waarom zijn wij aan het doen wat we doen? De wereld verandert snel, geweld is om ons heen. We gaan op zoek naar antwoorden. En de filosofie gaat ons daar bij helpen. Ook in het museum.
Slow museum
Werkelijk contact maken met de buurt, zijn inwoners en zijn lokale-ondernemers wordt steeds belangrijker. Het museum gaat zijn oorsprong herontdekken en dit teruggeven aan de omgeving waar het is gehuisvest.
In 2016 gaan we over deze trends bloggen. En we nodigen iedereen uit om met ons mee te doen.
De afbeeldingen zijn uit de presentatie The Future Museum. Meer informatie info@museumwebshops.nl