Vanuit een retailstrategie werken aan je winkel en producten
Museumretail is bij uitstek een instrument om de kernwaarden van het museum te vertalen naar een succesvolle museumwinkel. Hoe stemmen we alle aspecten van ‘normale’ retail af op de mogelijkheden die ieder museum heeft? Een unieke identiteit, een unieke locatie, een uniek verhaal, een uniek aanbod en doelbewuste bezoekers.
Museumretail is denken vanuit de kracht van het museum. Een integrale aanpak van winkelinrichting, kennis van de bezoeker, productassortiment en organisatie. Retailstrategie is heel wat meer dan producten verkopen!
Strategie & Concept
Succesvolle museumretail begint met een plan, een strategie en een concept. Wat willen we bereiken, hoe pakken we dat aan? We vertalen missie, visie en kernwaarden naar de retailstrategie en uiteindelijk de winkel. Een goede museumwinkel brengt het verhaal van het museum verder tot leven, versterkt het merkgevoel en levert geld en tevreden bezoekers op. Belangrijk: meet je doelstellingen, want anders stuur je nergens op.
Productontwikkeling & Merchandise
Wij bedenken voor u een productassortiment dat aansluit bij uw kernwaarden en het profiel van uw bezoekers. Geen dertien-in-een- dozijn, van de plank, in elk museum te koop producten, maar een selectie waarover is nagedacht. Producten die het verlangen van bezoekers vervult, die inspireren, de museumbeleving verlengen en de identiteit van het museum versterken. Daarbij zorgen we ook voor de sourcing en de verpakking, uiteraard passend bij uw merk.
Winkel & Inrichting
De museumwinkel is het verlengstuk van het museumbezoek. De magie van de tentoonstelling, de ervaringen. De museumwinkel kent vele aspecten die het commerciële eindresultaat en de tevredenheid van bezoekers bepalen. Denk aan de sfeer, de beleving en de ideale bezoekersstroom door de winkel. Maar ook aan de presentatie van de topproducten en hoe je een winkel uitlicht.
Wij hebben de kennis in huis voor winkelbeheer en werken met partners die gespecialiseerd zijn in retaildesign, architectuur, visual merchandising en training van winkelpersoneel.
Winkelmanagement
Elke museumwinkel is uniek. Je bent geen keten, er is geen filiaal. Je winkel is dé winkel. En minstens zo belangrijk: je bezoekers zijn over het algemeen geïnteresseerde bezoekers en geen toevallige passanten. Een geweldig uitgangspunt dus om van je museumwinkel een succesvolle winkel te maken.
En dat kan door strategie, productassortiment, merchandise, winkelinrichting en aankleding goed op elkaar én op het verhaal van het museum af te stemmen. Hoe doe je dat? Hoe houdt je de winkel onder controle? Stuur op cijfers. Optimaliseer alle commerciële waardes. Daar begint winkelmanagement.
Retail quickscan
Een retail quickscan geeft u veel inzicht in uw huidige situatie en kansen. U heeft de keuze waarop u de quickscan wil richten:
- Analyse van de cijfers. Hoe gezond is mijn museumwinkel? Behaal ik voldoende marge?
- Analyse productassortiment. Klopt de keuze aan producten en de productpresentatie bij het verhaal van mijn instituut en de tentoonstelling? Sluiten ze aan bij mijn doelstellingen?
- Analyse winkelinrichting en routing. Leid ik mijn bezoekers langs de juiste producten? Kunnen ze snel een koopbeslissing nemen?
'Ik wil mijn retail verbeteren'
U heeft het gevoel dat het anders, beter kan met uw winkel. Dan maken we graag een afspraak om samen naar de huidige situatie en de mogelijkheden te kijken.